3 razy krytyka na podstawie „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza.

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

  • uczeń potrafi wykazać się znajomością treści „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza;
  • uczeń potrafi scharakteryzować głównego bohatera - Józia Kowalskiego;
  • uczeń potrafi wyjaśnić tytuł lektury;
  • uczeń potrafi opowiedzieć o elementach świata przedstawionego;
  • uczeń potrafi omówić miejsca akcji w kontekście krytyki;
  • uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie „groteski” i „powieści groteskowej”;
  • uczeń potrafi uzasadnić, że omawiana lektura jest powieścią groteskową;

PRZEBIEG LEKCJI

 

Część wstępna:

Zadanie 1

 

Nauczyciel podaje uczniom link do strony, na której umieścił bardzo krótkie zadanie brzmiące „Ferdydurke to:…”.

Link do ćwiczenia interaktywnego: https://answergarden.ch/931072

Zadaniem uczniów jest (bez logowania) otworzyć wskazaną stronę oraz dopisać swoje skojarzenia, zwroty i sformułowania.

Na tablicy lub monitorze interaktywnym pojawia się mapa myśli ze wszystkimi wpisanymi przez uczniów słowami. Jeśli będą się powtarzały, zostanie to również napisane w postaci (2) przy danym słowie.

Nauczyciel omawia i analizuje wspólnie z uczniami ich odpowiedzi. Zastanawiają się, jak asocjacje uczniów pasują do znaczenia tytułu książki, która będzie omawiana. To właśnie na początku lekcji, podczas tego ćwiczenia, uczniowie proponują swoje interpretacje znaczeniowe tytułu.

 

Część środkowa:

Zadanie 2

JA, JÓZIO KOWALSKI - to kwestia do rozstrzygnięcia w trzecim zadaniu. Uczniowie zbierają informacje o głównym bohaterze. Ważne są cytaty z książki poświadczające własne przemyślenia na temat bohatera. Zadaniem uczniów jest stworzenie portretu Józia Kowalskiego.

Dzieci na kartonie formatu A3 rysują postać człowieka i na ciele prowadzą trzy proste linie, które dzielą postać na trzy części (trzy miejsca akcji). Klasa jest podzielona na trzy grupy i każda zajmuje się swoją częścią. Grupy uzupełniają informacje na kartonach.

 

Zadanie 3 - ZAŁĄCZNIK 1

Uczniowie wpisują wiadomości na temat elementów świata przedstawionego. Klasa jest podzielona na trzy części i każdej z grup rozdajemy po jednej tabeli - odpowiednio dla miejsca akcji: szkoła, dom Młodziaków, dwór Hurleckich w Bolimowie. Uczniowie pracują w parach. Po skończeniu, następuje sprawdzenie zadania.

 

CZAS AKCJI

MIEJSCE AKCJI

Aby przeczytać dalszą część artykułu,