Scenariusz zajęć dla szkoły ponadpodstawowej.
Metody i formy pracy:
- heureza,
- praca z tekstem,
- dyskusja.
Wykorzystane materiały dydaktyczne:
tekst wiersza Mickiewicza pt. Nowy Rok (Załącznik 1)
Uwagi wstępne:
- Lekcję należy przeprowadzić w dość specyficznym miejscu w szeregu lekcji o wczesnej twórczości Adama Mickiewicza. Uczniowie powinni znać już odę Do młodości, pamiętać o apoteozie wspólnoty, solidaryzmu, zawartej w utworze wierze w możliwość zmiany świata. Wskazane jest również, by pamiętano o jednym z podstawowych kontekstów umożliwiających poprawne odczytanie utworu i procesie filomatów. Z informacjami tymi uczniowie mogą zapoznać się w domu i z gotową wiedzą na ten temat pojawić się na lekcji. Wiedza ta okaże się niezbędna również w przypadku późniejszego omawiania Dziadów cz. III.
Początkowa faza lekcji:
- Przed rozdaniem uczniom kopii tekstu nauczyciel zwraca uwagę na tytuł utworu zapisany na tablicy – Nowy Rok. Następuje krótka rozmowa na temat specyfiki tego dnia. Czym się wyróżnia na tle innych dni w roku? Jak zachowują się ludzie wchodzący w nowy rok? Jak żegnali stary? Czy są jakieś „rytuały”, które towarzyszą żegnaniu starego roku, a witaniu nowego. Burza mózgów powinna zostać „skierowana” ku następującym wnioskom: Na przełomie starego i nowego roku ludzie cieszą się, bawią, ale również dokonują podsumowania ostatnich dwunastu miesięcy. Bardzo często również ludzie składają sobie życzenia i podejmują postanowienia.
- Nauczyciel doprecyzowuje powyższą kwestię: A więc czego sobie ludzie życzą? Skupmy się na niematerialnych wartościach. Spodziewane odpowiedzi z pewnością krążyć będą wokół takich wartości jak: miłość, szczęście, powodzenie, przyjaźń, beztroska… Wartości te należy zapisać na tablicy, by były widoczne do końca lekcji.
Środkowe ogniwo lekcji:
- Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Grupy nie mogą być zbyt liczne, ale optymalną liczbę uczniów w grupie powinien ustalić sam nauczyciel. Każda z grup będzie zajmowała się próbą definicji jednej podanej przez nauczyciela war...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się
Tomasz Fijałkowski
Polonista, nauczyciel, praktyk, autor powieści, poeta.