Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI szkoły podstawowej.
Szkoła podstawowa
Tak
Cykl zajęć
Proponowana poniżej lekcja polega na samodzielnym stworzeniu przez uczniów definicji bajki oraz (podlegającej ocenie koleżeńskiej) analizie jednego z utworów Ignacego Krasickiego, którego teksty niezmiennie figurują na liście lektur obowiązkowych (obecnie dla klas IV–VI), a następnie na samodzielnym zredagowaniu bajki zwierzęcej.
Klasy IV–VI.
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
Uczeń:
3) rozpoznaje czytany utwór jako (…) bajkę (…) i wskazuje jego cechy gatunkowe (...),
5) omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu, w tym tytułu, podtytułu, motta, puenty, punktu kulminacyjnego (...),
12) określa tematykę oraz problematykę utworu (…),
15) objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w tekstach.
Wilk i baran[1]
Pragnieniem przymuszeni, raz do jednej strugi
Pierwszy wilk pić był przyszedł, a baranek drugi;
Stanął po nim. Wilk: «Po co ty mi mącisz wodę?»
Baranek: «Do mnie płynie». Wilk: «Ja ci dowiodę,
Żeś przed sześciu miesięcy...» «Mam tylko pół czwarta».
«Może, lecz twoja matka na wilki zażarta». I zjadł go.
Kiedy przemoc do niecnoty zajdzie,
Grzech się uświątobliwi i przyczyna znajdzie.
Jagnię i wilcy[2]
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie.
Dwóch wilków jedno w lesie nadybali jagnię;
Już go mieli rozerwać; rzekło: «Jakim prawem?»
«Smacznyś, słaby i w lesie!» – Zjedli niezabawem.
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się