Scenariusz zajęć edukacyjnych dla szkół podstawowych.

„Bo kto nie był ni razu człowiekiem...” – rozważania na temat drugiej części Dziadów Adama Mickiewicza

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

Uczeń potrafi:

  • gromadzić słownictwo wokół tematu wywoływania duchów,
  • wyjaśnić przesłanie treści utworu,
  • wymienić cechy charakterystyczne dramatu,
  • opisać obrzęd dziadów,
  • opisać przygotowania do obrzędu dziadów; nastrój towarzyszący przygotowaniom do obrzędu; sposób budowania nastroju przez autora; wywołane duchy; czynności magiczne Guślarza; określić winę i karę każdego z duchów,
  • szukać informacji w tekście oraz przytoczyć cytat,
  • wskazać naukę moralną wypowiadaną przez chór i zjawę,
  • omówić strukturę dzieła literackiego.

Metody i techniki nauczania:

heureza, metoda katechetyczna, elementy wykładu, metaplan, praca z całą klasą, praca indywidualna, drama.

Materiały dydaktyczne: 

A. Mickiewicz, Dziady część II, IV i I, Czytelnik, Warszawa 1968, materiały własne, tabela, kości, talia kart, gra „Chińczyk”, aplikacje do tworzenia kół fortuny: http://wheeldecide.com/ i https://www.classtools.net/random-name-picker/, elektroniczna kostka http://www.losowe.pl/kostka, kosz na śmieci i walizka.

Wstępna faza lekcji:

1. Uczniowie zapisują na tablicy skojarzenia do wyrażenia wywoływanie duchów

strach, lęk, bojaźń, śmierć, Hallowen, ciemność.

2. Nauczyciel:

  • Kasiu, podaj dwa argumenty przemawiające za tym, że listopad to najlepszy czas, aby zrozumieć przesłanie Dziadów cz. II Adama Mickiewicza.
  • Bartku, podaj kolejne argumenty.
  • Moniko, powiedz swoje przykłady.

Przykładowe odpowiedzi: jesienna aura, zmrok, święta: Wszystkich Świętych, Zaduszki, Dzień Niepodległości, refleksje o zmarłych, pochmurne niebo.

Główna część lekcji:

3. Nauczyciel:

  • Kasiu, powiedz, jakim rodzajem literackim są Dziady cz. II A. Mickiewicza?
  • Mikołaju, powiedz, jakim gatunkiem literackim jest omawiany utwór?
  • Martyno, podaj kilka cech dramatu romantycznego.
  • Michale, podaj kolejne cechy.
  • Justyno wymień kilka własności tego gatunku literackiego.

Przykładowe odpowiedzi: tekst główny, tekst poboczny – didaskalia, monologi, dialogi bohaterów, brak narratora, podział tekstu na role, możliwość wystawienia na scenie.

4. Nauczyciel:

  • Kamilu, przeczytaj informacje na temat Dziadów zamieszczone przed tekstem właściwym. – Proszę, abyście zredagowali tekst, umieszczając w notatce wszystkie najważniejsze informacje na temat obrzędu. Za chwilę kilka osób odczyta swoje prace.

5. Nauczyciel:

  • Proszę, abyście indywidualnie dopisali w zeszycie wiadomości do podanych nagłówków, możecie odnieść się do treści utworu: Przygotowania do obrzędu dziadów; Nastrój towarzyszący przygotowaniom do obrzędu; Sposób budowania nastroju przez autora; Wywołane duchy.

6. Nauczyciel:

  • Moniko podaj wiadomości na temat przygotowania do obrzędu dziadów.

Przykładowe odpowiedzi: zamknięcie drzwi od kaplicy, wygaszenie świec i lamp, zasłonięcie okien całunem (czarna tkanina), utworzenie przez wieśniaków kręgu wokół trumny, przygotowanie jadła i napitku.

7. Nauczyciel:

  • Malwino, podaj swoje przykłady dotyczące nastroju przygotowań do obrzędu.

Przykładowe odpowiedzi: nastrój mroczny, złowrogi, ponury, niepokoju, grozy, tajemniczości, niesamowitości.

8. Nauczyciel:

  • Sebastianie, powiedz, jaki był sposób...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,