Scenariusz lekcji dla klasy VII szkoły podstawowej.
Szkoła podstawowa
Tak
Cykl zajęć
Felieton jest gatunkiem uznawanym za trudny; sporadycznie pojawia się w podręcznikach dla uczniów starszych klas szkół podstawowych (do niedawna – dla gimnazjalistów[1]). Zaproponowana poniżej lekcja pokazuje, jak można maksymalnie zaangażować uczniów w proces dydaktyczny, począwszy od formułowania kryteriów sukcesu przez młodzież (listy umiejętności, które uczniowie muszą zdobyć, by cel lekcji można było uznać zazrealizowany), przez samodzielne badanie tekstu, który reprezentuje gatunek rzadko przez uczniów spotykany (przy tym ważna jest tutaj nie tyle praca samodzielna, co komunikacja i uczenie się od uczniów nawzajem), aż po nadanie przez dzieci kształtu etapowi podsumowania lekcji.
uczniowie mają w kopercie umieszczonej z tyłu zeszytu „światła drogowe” – 3 prostokąty formatu A6 (zielony, żółty i czerwony), za pomocą których w odpowiednim momencie lekcji sygnalizują stopień znajomości tematu.
Wymagania podstawy programowej (cytat):
KLASY VII i VIII.
I Kształcenie literackie i kulturowe (…).
2. Odbiór tekstów kultury.
Uczeń:
5) rozpoznaje gatunki dziennikarskie: reportaż, wywiad, artykuł, felieton i określa ich podstawowe cechy.
Kryteria sukcesu (Uwaga! Uczniowie sami tworzą kryteria sukcesu do tego tematu):
Jest to gatunek publicystyczny niewielkich rozmiarów, któremu często poświęca się stałą kolumnę w prasie; dotyczy aktualnych wydarzeń i problemów. Przedstawiony jest w nim punk widzenia osoby piszącej (subiektywizm). Może być poświęcony dowolnemu tematowi. Komentarze bywają satyryczne i złośliwe; styl ma być swobodny (łatwość przechodzenia od jednego tematu do innego, dygresje); pojawiają się w nim elementy stylu literackiego (np. porównania, epitety, metafory).
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się