Scenariusz lekcji dla klasy maturalnej.

Celuję w mój sukces edukacyjny! –  czyli od celu do postępu.

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • zapoznanie uczniów z pojęciem celu oraz jego cechami,
  • przygotowanie do wytyczania, werbalizowania i konkretyzowania własnych celów edukacyjnych,
  • zapoznanie z metodami weryfikacji celów i badanie postępu,
  • graficzna wizualizacja celów,
  • poznanie swoich potrzeb w kontekście kariery zawodowej,
  • poznanie swoich mocnych i słabych stron,
  • uzmysłowienie sobie, jak należy realizować cele.

Metody i techniki nauczania:

metody aktywne: kwiat grupowy, heureza, dyskusja, indywidualna i grupowa praca z materiałami własnymi, mapowanie celów, mapa myśli.

Materiały dydaktyczne:

materiały własne przygotowane przez nauczyciela: kwiat grupowy, koło świadomości,koło kompetencji, mapa celów, walizka i kosz na śmieci.

Wstępna faza lekcji:

Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup maksymalnie pięcioosobowych. Każda grupa dostaje duży papier i kolorowe mazaki. Jedna z osób rysuje kwiat, który składa się z tylu płatków, ile jest osób w grupie. Najważniejsze, aby w środku była część wspólna, nieco większych rozmiarów oraz aby w płatki można byłoby wpisać informacje. Podczas rozmów w grupach uczniowie rozmawiają na temat swoich planów i marzeń po skończeniu szkoły. Piszą to, czym się pasjonują oraz co robią, aby pójść na wymarzone studia. Po wypełnieniu płatków podczas drugiej rozmowy należy wyodrębnić elementy wspólne, łączące maturzystów. Wpisujemy do środka tylko te, które dotyczą wszystkich członków grupy. Na koniec reprezentant grupy przedstawia krótko różnicepod względem kariery zawodowej, by zakończyć elementami łączącymi wszystkie osoby.

Główna część lekcji:

Nauczyciel przeprowadza krótką moderowaną rozmowę na temat celu. Uczniowie definiują pojęcie, zastanawiają się nad cechami charakterystycznymi. Należy zwrócić uwagę na kategorie, do których nawiązują uczniowie w swych wypowiedziach. Dobrze jest je spisywać, by później się do nich odnieść. Następnie zastanawiamy się, po czym poznać, że cel jest dobry oraz jakie są szanse na jego powodzenie i realizację w życiu. Nauczyciel pisze na tablicy słowo „cel” , wokół którego tworzona jest mapa myśli. Uczniowie uzupełniają równocześnie swoje mapy myśli rozdane przez nauczyciela (karta pracy – ćwiczenie1.). Uczniowie pod mapą myśli piszą swój cel, który będą w trakcie lekcji określać.

Pomocnicze pytania do dowolnej modyfikacji:

  • Co to jest cel?

  • Czym się charakteryzuje?

  • Jakich kategorii cele dotyczą? (obszary w życiu człowieka)

  • Co to znaczy dobry cel?

  • Jaki powinien być?

  • Jakie są często cele ludzi?

  • Co często wynika z celów, które sobie zakładamy?

  • W jakich okolicznościach snujemy plany i myślimy o celach?

  • Co wpływa na skuteczność celu?

  • Co się musi stać, aby z celu przejść do postępu?

  • Jaki masz cel? Co nim jest? Napisz go.

Przykładowe odpowiedzi:


Cel to jasno określone działania, umiejscowione w czasie i skrojone na ludzkie możliwości. Są nastawione na efekt, konkretny rezultat, który chcemy osiągnąć. Cele powinny być: możliwe do osiągnięcia, wartościowe dla nas, użyteczne, nakierowane na pozytywną zmianę, zapisane, zachęcające do działania, wyrażone w czasie teraźniejszym, sformułowane językiem pozytywu, sformułowane przez osobę, którazapisuje cel.

 

Kolejna część lekcji dotyczy metody wyznaczania celów.Jednak zanim uczniowie poznają trzy metody,wykonują ćwiczenie – koło samoświadomości(karta pracy – ćwiczenie 2.), dzięki któremu każdy z uczniów uzmysłowi sobie, w jakim jestmiejscu.Każdy wyznacza obszary (najlepiej osiem), które są dla niego ważne. Następnie zaznacza w skali 1–4, punkt- miejsce, w którym aktualnie jest. Jaka jest kondycja i samopoczucie w danej dziedzinie życia. Od niezadowolenia (na skali 1) do pełnej satysfakcji (na skali 4).

Omawiamy trzy popularne sposoby: SMART, PURE, CLEAR. Nauczyciel rozdaje karty pracy uczniom (karta pracy – ćwiczenia 3.–5.), po czym podaje tłumaczenia na język polski słów będących akrostychem metod (cechy celu). Po krótkim omówieniu znaczeń skrótów uczniowie uzupełniają także drugą kolumnę, wpisując swój cel na górze (powtarzają go z p...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,