Scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem nowych technologii w klasie VII lub VIII szkoły podstawowej.
PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI
Uczniowie przed lekcją samodzielnie zapoznają się z informacjami o Atlantydzie zamieszczonymi w Wikipedii; poznają odpowiedzi na pytania zamieszczone poniżej.
Czym jest Atlantyda?
- Jakie są koncepcje odnoszące się do jej zniszczenia?
- Gdzie (na przykład)poszukiwano mitycznej krainy?
- Jacy pisarze posłużyli się motywem Atlantydy? Podaj dwa przykłady.
Link (dla zwolenników komputera) z dostępem do hasła w Wikipedii zamieszczony jest odpowiednio wcześniej na platformie e-learningowej lub w dzienniku elektronicznym:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Atlantyda
SCENARIUSZ LEKCJI
Temat lekcji: Czy Wisławie Szymborskiej udało się rozwiązać zagadkę istnienia Atlantydy?
Czas trwania: 2 x 45 min
Wymagania podstawy programowej (cytaty):
- Klasy IV–VI „I – Kształcenie literackie i kulturowe. 1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: (…) 4) zna i rozpoznaje w tekście literackim: epitet, porównanie, przenośnię, wyrazy dźwiękonaśladowcze, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, ożywienie, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne, potworzenie oraz określa ich funkcje; 12) określa tematykę oraz problematykę utworu”.
- Klasy VII–VIII: „I – Kształcenie literackie i kulturowe. 1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: (…) 11) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty. (…) IV – Samokształcenie. Uczeń: 1) rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji”.
Kryteria sukcesu:
- wskazuję środki stylistyczne w wierszu Atlantyda,
- wiem, czemu służą środki stylistyczne w tym wierszu,
- rozumiem przesłanie utworu.
Dotychczasowa wiedza i umiejętności uczniów – sposób ich nadbudowywania:
Uczniowie:
- wiedzą, czym jest Atlantyda, jakie są koncepcje odnoszące się do jej położenia geograficznego i zniszczeni...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się
Marzena Tyl
Doktor z zakresu literatury staropolskiej, nauczycielka i bibliotekarz.