Scenariusz lekcji dla szkół ponadpodstawowych.

Dzidzia Sylwii Chutnik – niesmaczny bigos czy powieść dla ludzi o mocnych nerwach

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • zapoznanie z treścią i analizą fragmentu powieści Sylwii Chutnik pt. Dzidzia w kontekście całego utworu,
  • zachęcenie do budowania i uczestniczenia w kole czytelniczym w szkole.

Cele operacyjne:


Uczeń zna:

 

  • fragment powieści pt. Dzidzia.


Uczeń potrafi:

  • określić tematykę opowiadania,
  • określić czas i miejsce akcji,
  • opisać tytułową Dzidzię,
  • ocenić relacje między bohaterami,
  • odnieść się do motta powieści i celów napisania książki,
  • odnieść się do wydarzeń historycznych, o których mowa w utworze,
  • odwołać się do symbolu ukrzyżowanego Chrystusa, Matki Polki,
  • opisać czas wydarzeń historycznych,
  • wyszukać odpowiednie informacje w tekście,
  • uzasadnić swoje zdanie,
  • opowiedzieć o własnych spostrzeżeniach,
  • odnieść się do biografii autorki w kontekście omawianego utworu,
  • korzystać z różnych recenzji, by mieć swoje zdanie odpowiednio uargumentowane,
  • wymienić cechy języka powieści.


Uczeń rozumie:

  • wpływ studiów autorki genderstudies na jej twórczość,
  • wpływ wydarzeń historycznych na utwór,
  • przekaz autorki do odbiorców,
  • znaczenie pojęcia powieści zaangażowanej.

Metody i techniki nauczania:

heureza, metoda katechetyczna, elementy wykładu, praca z całą klasą, praca indywidualna, gry losowe.

Materiały dydaktyczne:

karty pracy wykonane przez nauczyciela, cytaty, materiały opracowane przez nauczyciela.

Wstępna faza lekcji:

Nauczyciel rozdaje karty pracy, które uczniowie zaczynają wykonywać na lekcji, jeśli jest na to czas, a jeśli nie należy uznać to jako pracę domową do wykonania na następną lekcję.

Na tablicy tworzą wspólną mapę myśli, która jest także w karcie pracy (Karta pracy 1 - ćwiczenie 1.):

– Kasiu, jakie wrażenie zrobił na Tobie fragment Dzidzi?
– Maćku, jakie emocje w Tobie wyzwoliła powieść?
– Kacprze, chciałbyś przeczytać całą powieść? Dlaczego?
– Martyno, jakie wnioski wysunęłaś po przeczytaniu fragmentu?

Część główna lekcji:


Nauczyciel pyta o wiedzę uczniów na temat biografii Sylwii Chutnik, następnie rozdaje kartki z krótkim życiorysem pisarki lub wyświetla na projektorze (Karta pracy 1 - ćwiczenie 2.).Nauczyciel odnosi się do kierunku studiów autorki i pyta uczniów o ich wiedzę na temat genderstudies. Po wstępnej rozmowie na temat tej nauki nauczyciel prosi jednego ucznia o przypomnienie najważniejszych informacji na temat genderstudies i powiązanie nurtu z przeczytanym fragmentem. Zadaniem uczniów jest zredagowanie krótkiej notki biograficznej na temat autorki (Karta pracy 1 - ćwiczenie 2.):

Marto, spotkałaś się wcześniej z twórczością Sylwii Chutnik? Jeśli tak, to kiedy?I jakie wrażenie na Tobie zrobiła?

– Maćku, przeczytaj proszę informacje z życia pisarki.

–Karolino, czym jest genderstudies. Jakie są główne cele tej nauki?

Michale, jak uważasz, jaki wpływ na twórczość Sylwii Chutnik ma kierunek studiów ukończony przez autorkę?

– Katarzyno, powiedz, jak uw...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,