Scenariusz zajęć dla szkoły ponadpodstawowej.

Ile wiemy o sobie?

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

Na lekcji wśród uczniów są kształtowane, wzbogacane oraz doskonalone umiejętności:

  • czytania, analizowania, interpretowania współczesnego tekstu poetyckiego,
  • formułowania i uzasadniania własnych sądów, argumentacji na temat dzieła literackiego,
  • udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej oraz budowania oceny koleżeńskiej,
  • dokonywania ewaluacji: własnego procesu uczenia się oraz nabywania umiejętności

 

Uczeń na lekcji:

  • poznaje sposoby kreowania sytuacji lirycznej w tekście poetyckim,
  • rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego,
  • poznaje formę informacji zwrotnej oraz szkicu interpretacyjnego

 

Uczeń po lekcji potrafi:

  • interpretować treści utworu literackiego na różnych płaszczyznach,
  • określić problematykę tekstu oraz jej związek zkontekstami,
  • sformułować komentarz w formie IŻ oraz szkic interpretacyjny

 

Uczeń w czasie lekcji:

  • dostrzega potrzebę kształtowania własnej wrażliwości poznawczej i estetycznej w obcowaniu z literaturą piękną,
  • odczytuje utwór w kontekście własnych doświadczeń,
  • rozumie wartość i znaczenie konstruktywnej informacji zwrotnej

 

Metody i techniki dydaktyczne

pogadanka heurystyczna, wymiana w parach,metoda niedokończonych zdań, pytania wspierające proces uczenia się, metoda praktyki pisarskiej, feedback

Formy pracy

praca w parach, praca w grupach, praca zespołowa

Środki i pomoce dydaktyczne

  • KARTA PRACY: Pytania wspierające proces uczenia się
  • QUIZ:Ile wiemy o Wisławie Szymborskiej?
  • ANKIETA: Autorefleksja: jakie są efekty moich działań na lekcji?
  • ĆWICZENIA: Zestaw ćwiczeń oraz zadań domowych nawiązujących do tematyki lekcji

 

Literatura pomocnicza

  1. Bąbel P., Kształtująca ocena oceniania kształtującego, „Psychologia w Szkole” 2007, nr 4.
  2. Bortnowski S., Dylematy oceniania, „Język Polski w Szkole” 2004/2005, nr 3.
  3. Harmin M., Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, Warszawa 2005.
  4. Kozak W., Pułapki oceniania, „Dyrektor Szkoły” 2004, nr 4.
  5. Sterna D., Czy ocenianie kształtujące się opłaca?, „Psychologia w Szkole” 2007, nr 3.
  6. Stróżyński K., Ocenianie jako akt komunikacji, „Polonistyka” 2003, nr 4.
  7. Wlazło S., Ocenianie kształtujące pomaga zmieniać szkołę, „Dyrektor Szkoły” 2008, nr 2.

 

PRZEBIEG LEKCJI

FAZA WPROWADZAJĄCA

1) Rozpoczęcie zajęć od zbudowania pozytywnej atmosfery, która zapewni uczniom poczucie bezpieczeństwa, wpłynie korzystnie na ich uwagę i koncentrację oraz zmotywuje do słuchania siebie nawzajem. Zachęcenie uczniów, aby podzielili się ze sobą tym, co nowego lub interesującego zdarzyło się w ich życiu, to dobry początek każdej lekcji. Przykładowe pytania w rundce z wyboru:

  • Co dzisiaj Cię ucieszyło?
  • Jaki sukces ostatnio odniosłeś?

 

2) Ukierunkowanie uczniów na temat lekcji, czyli druga próba udzielenia odpowiedzi na postawione w tytule zajęć pytanie.Metoda prezentacji siebie w formie niedokończonych zdań ma na celu ukierunkowanie uczniów, wsparcie w poszukiwaniu odpowiedzi, pomoc w samodzielnym i właściwym formułowaniu wniosków, skłonienie do autorefleksji, motywowanie do zdobywania nowych doświadczeń. Jest to znana prosta metoda praktykowana na co dzień w szkole. Wystarczy użyć kilku zdań zaczynających się od określonych pojęć, zwrotów, słów kluczowych, pytań i gotowe. Przykładowe zdania:

  • Ludzie lubią mnie za…
  • Jestem dobry w…
  • Muszę popracować nad…
  • Zależy mi na…
  • W innych szczególnie cenię…
  • Zwracam uwagę na…
  • Nie chcę pracować jako…
  • Marzę o…
  • Lubię, gdy…

 

3) Wspieranie procesu uczenia się, czyli wymiana doświadczeń w parach. Uczniowie prowadząrozmowę w oparciu o poniższą instrukcję (w parach). Pytania są zadawane w dwie strony, uczniowie zamienią się rolami. Jako podsumowanie ćwiczenia pojawia się trzecia próba udzielenia odpowiedzi na postawione w tytule zajęć pytanie.

Lista pytań:

  • Opowiedz o sytuacji, w której nauczyłaś/nauczyłeś się czegoś wartościowego, ważnego w Twoim życiu.
  • Kiedy to było?
  • Czego się nauczyłaś/nauczyłeś?
  • W jaki sposób przebiegał proces uczenia się?
  • Z jakich zasobów ko...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,