Scenariusz zajęć dla szkoły ponadpodstawowej.
Liceum
Tak
Cykl zajęć
Na lekcji wśród uczniów są kształtowane, wzbogacane oraz doskonalone umiejętności:
Uczeń na lekcji:
Uczeń po lekcji potrafi:
Uczeń w czasie lekcji:
Metody i techniki dydaktyczne
pogadanka heurystyczna, wymiana w parach,metoda niedokończonych zdań, pytania wspierające proces uczenia się, metoda praktyki pisarskiej, feedback
Formy pracy
praca w parach, praca w grupach, praca zespołowa
Środki i pomoce dydaktyczne
Literatura pomocnicza
1) Rozpoczęcie zajęć od zbudowania pozytywnej atmosfery, która zapewni uczniom poczucie bezpieczeństwa, wpłynie korzystnie na ich uwagę i koncentrację oraz zmotywuje do słuchania siebie nawzajem. Zachęcenie uczniów, aby podzielili się ze sobą tym, co nowego lub interesującego zdarzyło się w ich życiu, to dobry początek każdej lekcji. Przykładowe pytania w rundce z wyboru:
2) Ukierunkowanie uczniów na temat lekcji, czyli druga próba udzielenia odpowiedzi na postawione w tytule zajęć pytanie.Metoda prezentacji siebie w formie niedokończonych zdań ma na celu ukierunkowanie uczniów, wsparcie w poszukiwaniu odpowiedzi, pomoc w samodzielnym i właściwym formułowaniu wniosków, skłonienie do autorefleksji, motywowanie do zdobywania nowych doświadczeń. Jest to znana prosta metoda praktykowana na co dzień w szkole. Wystarczy użyć kilku zdań zaczynających się od określonych pojęć, zwrotów, słów kluczowych, pytań i gotowe. Przykładowe zdania:
3) Wspieranie procesu uczenia się, czyli wymiana doświadczeń w parach. Uczniowie prowadząrozmowę w oparciu o poniższą instrukcję (w parach). Pytania są zadawane w dwie strony, uczniowie zamienią się rolami. Jako podsumowanie ćwiczenia pojawia się trzecia próba udzielenia odpowiedzi na postawione w tytule zajęć pytanie.
Lista pytań:
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się