Scenariusz lekcji dla klasy VII lub VIII szkoły podstawowej.
Szkoła podstawowa
Tak
Cykl zajęć
Uczniowie lubią przygotowywać i przeprowadzać wywiady – czy to na lekcji, czy w ramach pracy w gazetce szkolnej, czy wreszcie w trakcie pozyskiwania informacji w związku z realizacją projektów edukacyjnych. Zazwyczaj jednak opracowanym tekstom brakuje spójności. Dlaczego? Otóż pytania do rozmówcy przygotowane są dużo wcześniej, a sam przebieg rozmowy nie wpływa w żaden sposób na modyfikację tych pytań. Czasami – by uniknąć sytuacji trudnej, stresującej, niekomfortowej, poczucia, że okrada się z czasu kogoś, kto być może się spieszy – zestaw pytań po prostu jest wręczany „rozmówcy”, który w wolnej chwili umieszcza odpowiedzi w dwucentymetrowych lukach między wykaligrafowanymi kwestiami „dziennikarza”. Musimy uświadomić uczniom, że wywiad można przeprowadzić w formie pisemnej, „zdalnie”, ale pod warunkiem, że mimo to będzie miał on charakter dialogu.
Na spotkaniach z artystami i specjalistami z różnych dziedzin też widać brak swego rodzaju „polotu”. W zadawanych przez uczniów pytaniach brakuje często choćby zdania, które nawiązywałoby do poprzedniej wypowiedzi rozmówcy – uczeń rozwija zwinięty w rolkę karteluszek z pytaniem i czyta notatkę bardzo skrupulatnie, choć przecież pamięta, czego chciał się dowiedzieć.
Na dwóch zaproponowanych poniżej lekcjach języka polskiego, które powinny odbyć się w pracowni komputerowej, uczniowie przyjrzą się bliżej cechom dobrego wywiadu i spróbują przygotować i przeprowadzić wywiad z kolegą lub koleżanką z klasy.
pracownia komputerowa.
„KLASY VII i VIII.
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury.
5) rozpoznaje gatunki dziennikarskie: reportaż, wywiad, artykuł, felieton i określa ich podstawowe cechy.
Dotychczasowa wiedza i umiejętności uczniów – sposób ich nadbudowywania: uczniowie nieraz spotkali się z wywiadem telewizyjnym, radiowym, prasowym; z pewnością niejednokrotnie byli proszeni na lekcji o zredagowanie wywiadu z bohaterem literackim czy osobą z rodziny. Zajęcia tu zaproponowane mają charakter warsztatowy – służą doskonaleniu umiejętności rozmowy z drugą osobą i opracowania redakcyjnego gotowego tekstu.
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się