Scenariusz zajęć dla szkoły podstawowej.
Szkoła podstawowa
Tak
Godzina lekcyjna
Na lekcji wśród uczniów są kształtowane, wzbogacane oraz doskonalone umiejętności:
Cele operacyjne
Uczeń na lekcji:
rozumie i odczytuje specyfikę tekstów kultury przynależnych do sztuk audiowizualnych, w których współistnieje słowo, dźwięk i obraz jako integralna całość
Uczeń
po lekcji potrafi:
Uczeń w czasie lekcji:
Metody i techniki dydaktyczne
krzyżówka, przekład intersemiotyczny, arkusz wartości, metafora filmowa, słowa klucze, głosowa interpretacja tekstu
Formy pracy
praca w parach, praca w grupach, praca zespołowa
Środki i pomoce dydaktyczne
Literatura pomocnicza
1) Rozpoczęcie zajęć od budowania pozytywnej atmosfery, która zapewni uczniom poczucie bezpieczeństwa, wpłynie korzystnie na ich uwagę i koncentrację oraz zmotywuje do słuchania siebie nawzajem. Zachęcenie uczniów, aby podzielili się ze sobą tym, co nowego lub interesującego zdarzyło się w ich życiu, to dobry początek każdej lekcji. Przykładowe pytania w rundce z wyboru:
2) Rozwiązanie quizu pn. Przyjaźń czy miłość? Sprawdź, czy jesteś miłośnikiem języka polskiego! Uczniowie rozwiązują indywidualnie quiz, odnosząc się do swojej wiedzy oraz umiejętności językowych zdobytych na poprzednich lekcjach z zakresu m.in.: rozpoznawania
i różnicowania synonimów, antonimów, rozumienia znaczenia związków frazeologicznych, przysłów oraz znaczenia słów, w tym rozumienia dosłownego i przenośnego znaczenia wyrazów w wypowiedzi oraz całych wyrażeń.Po zakończeniu ćwiczenia następuje ocena koleżeńska i informacja zwrotna w parach.
3) Obejrzenie amatorskiego filmiku pt. 30-lecie ślubu – 1.Kto chce, bym go kochała z podkładem muzycznym pt. Kto chce, bym go kochaław wykonaniu Grzegorza Turnaua w duecie z Beatą Rybotycką do słów wiersza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Utwór stanowi otwarcie lekcji, a jego zadaniem jest wprowadzenie uczniów w treść wiersza za pomocą metafory obrazu i dźwięku.Uczniowie wskazują na korespondencję słowa, muzyki i fotografii. Odczytując współczesną muzyczną – i profesjonalną, i filmową – amatorską interpretację wiersza Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, uczniowie pod...
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się