Na tropach Mistrzów, czyli planujemy wycieczkę polonistyczną

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

Poznanie życia i epoki Jana Kochanowskiego poprzez planowanie wycieczki do miejsc z nim związanych.

Wymagania podstawy programowej:

Klasy VII-VIII. IV Samokształcenie. Uczeń:1) rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji; 2) uczestniczy w życiu kulturalnym; 3) uczestniczy w projektach edukacyjnych; 6) rozwija umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.

Przygotowanie do lekcji:

uczniowie przynoszą na lekcję tablet lub komórki  z dostępem do Internetu oraz najbardziej ulubioną pamiątkę z podróży, duże plansze brystolu z naniesionymi na nich mapami konturowymi Polski lub Europy (do wyboru przez grupy); lekcja odbywa się przed cyklem poświęconym fraszkom Jana Kochanowskiego.

Kryteria sukcesu:

- potrafię wyrazić własne zdanie, formułując argumenty w obronie mojego stanowiska,

- umiem wyszukiwać potrzebne informacje na stronach Internetowych,

- potrafię zapisać znaczenie wyrażenia w postaci notki słownikowej,

- umiem wyselekcjonować najważniejsze informacje przydatne do umieszczenia na plakacie,

- współpracuję z grupą,

- umiem w sposób atrakcyjny zaprezentować przygotowany materiał przed publicznością,

- oceniam wystąpienia innych i znajduję w nich mocne i słabe strony.

- poprawnie odmieniam i zapisuję nazwy miejscowe związane z życiem i twórczością Mistrza.

 

Metody pracy: praca w grupach

Przebieg lekcji:

  1. Na początku nauczyciel prosi uczniów, aby za pomocą słów-skojarzeń spróbowali zdefiniować słowo wycieczka

np. podróż, trasa, zabytki, ciekawość, pamiątka, poznanie, wiedza, zachwyt

  1. Uczniowie prezentują przyniesione na lekcję pamiątki z wycieczek oraz uzasadnienie, dlaczego akurat tę pamiątkę uznają za najbardziej wartościową (Krótkie ustne wypowiedzi uczniów ćwiczące umiejętność formułowania argumentów).

(Krótkie ustne wypowiedzi uczniów ćwiczące umiejętność formułowania argumentów)

  1. Z prezentacji wynika wniosek dotyczący cech udanej wycieczki wprowadzony poprzezprośbę o zapisanie pięciu epitetów oceniających udaną wycieczkę

Np. wycieczka polonistyczna – jej celem jest poznanie miejsc związanych z literaturą czy historią języka polskiego, czyli także z życiem wybitnego pisarza.

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by zastanowili się nad znaczeniem słowa polonistyczny.

Uczniowie, korzystając z tabletów,w internetowym Słowniku języka polskiego, wyszukują znaczenie tego słowa (np. polonistyczny - związany z literaturą, językiem polskim, ich historią i stanem współczesnym), a następnie zastanawiają się, czy można je połączyć ze słowem wycieczka i j...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,