Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu, czyli przenosimy tekst Małego księcia  na deski teatru

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

Dostrzeżenie uniwersalnych wartości obecnych w lekturze Mały Książę poprzez pracę nad projektem przedstawienia teatralnego.

Wymagania podstawy programowej:

Klasy IV–VI. I Kształcenie literackie i kulturowe. 2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: 12) dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny)

Przygotowanie do lekcji:

Uczniowie na lekcję przynoszą przygotowane pojedyncze strony Księgi sentencji Małego Księcia oraz egzemplarze lektury;nauczyciel przygotowuje kartę pracy zawierającą między innymi zestaw symboli do skojarzenia z teatralnym działaniem, kartki dla zespołów zadaniowych.

Czas trwania:

2 x 45 minut (lekcje odbywają się po wstępnym omówieniu świata przedstawionego i symboliki w Małym Księciu; odstęp między jedną lekcją a drugą musi wynosić co najmniej tydzień) oraz praca pozalekcyjna zespołu klasowego i nauczyciela.

Kryteria sukcesu:

wykorzystuję umiejętność analizy tekstu literackiegodo przekazania wartości obecnych w tekście poprzez teatralne środki wyrazu,

– potrafię nazwać twórców przedstawienia teatralnego i wiem,na czym polega ich praca,

– ćwiczę słownictwo teatralne,

– umiem znaleźć obszar pracy nad przedstawieniem, w których czuję się dobrze,

– aktywnie uczestniczę w pracy w wybranym przez siebie obszarze,

– umiem planować swoje działania i zarządzać czasem,

– dobrze współpracuje mi się z grupą.

 

Przebieg lekcji:

  1. Uczniowie, wchodząc do klasy, pozostawiają na stoliku strony przygotowane w domu tak, że po wejściu ostatniego ucznia te strony składają się w Księgę sentencji Małego Księcia. Nauczyciel prosi trzech uczniów o odczytanie sentencji.
  2. Uczniowie zastanawiają się, które z nich się powtarzają najczęściej, co pozwoli na określenie najważniejszych problemów poruszonych w Małym Księciu.
  • Dobrze widzi się tylko sercem, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.
  • Jest się na zawsze odpowiedzialnym za to, co się oswoiło.
  • Oswojenie niesie ze sobą ryzyko łez.
  • Dorośli są bardzo śmieszni i dziwni.
  • Tylko dzieci wiedzą, czego szukają.

Dyskusja nad wyborem najważniejszych sentencji i zapoznanie uczniów z celem lekcji, jakim jest stworzenie przedstawienia teatralnego na podstawie lektury.

  1. Określenie celu przedstawienia i zakresu treści, który będzie przedmiotem adaptacji.

Wybrane przez uczniów sentencje staną sięzarysem przedstawienia, np. sentencje mogą być mottem, tytułami jego poszczególnych części.

Praca z tekstem Małego Księcia. Wybór scen, które odpowiadają sentencjom, uzasadnienie wyboru i w ten sposób ustalenie wartości, które chcemy wyeksponować w poszczególnych scenach (np. przyjaźń, miłość, odpowiedzialność, wrażliwość, wyobraźnia, ciekawość, tolerancja), uporządkowanie kolejności scen w przedstawieniu (Karta pracy 1).

  1. Postawienie przed uczniami problemu. Jak to pokazać? Jak zaadaptować tekst Małego Księcia dla potrzeb sceny, stworzyć z lektury przedstawienie teatralne i zachować najważniejsze myśli, przesłanie? Czym należy się zająć?

Uczniowie samodzielnie zapisują pytania, na jakie należy odpowiedzieć, by dokonać adaptacji (burza mózgów).

  • Którzy bohaterowie znajdą się w przedstawieniu?
  • W jakiej konwencji będzie przygotowana adaptacja?
  • Co będą mówić bohaterowie?
  • Jak będzie wyglądać scena? Jak oddać wielość miejsc akcji i to, że jej część toczy się na planecie Małego Księcia?
  • Jak oddać fantastyczny, baśniowy charakter lektury?
  • Jakie środki/efekty specjalnewykorzystać dla zbudowania nastroju?
  1. Jakie to obszary działań? Co będziemy robić? Symbole umieszczone w Karcie pracypodpowiadają uczniom zakres działań. Uczniowie dopisują czasowniki i obszar działań teatralnych lub nazwy osób odpowiedzialnych za te obszary,np.
  • Grać – aktor
  • Pisać – scenarzysta, dramatopisarz
  • Malować i sklejać – scenograf
  • Grać – muz...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,