Szkoła podstawowa
Tak
Cykl zajęć
Dostrzeżenie uniwersalnych wartości obecnych w lekturze Mały Książę poprzez pracę nad projektem przedstawienia teatralnego.
Klasy IV–VI. I Kształcenie literackie i kulturowe. 2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: 12) dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny)
Uczniowie na lekcję przynoszą przygotowane pojedyncze strony Księgi sentencji Małego Księcia oraz egzemplarze lektury;nauczyciel przygotowuje kartę pracy zawierającą między innymi zestaw symboli do skojarzenia z teatralnym działaniem, kartki dla zespołów zadaniowych.
2 x 45 minut (lekcje odbywają się po wstępnym omówieniu świata przedstawionego i symboliki w Małym Księciu; odstęp między jedną lekcją a drugą musi wynosić co najmniej tydzień) oraz praca pozalekcyjna zespołu klasowego i nauczyciela.
–wykorzystuję umiejętność analizy tekstu literackiegodo przekazania wartości obecnych w tekście poprzez teatralne środki wyrazu,
– potrafię nazwać twórców przedstawienia teatralnego i wiem,na czym polega ich praca,
– ćwiczę słownictwo teatralne,
– umiem znaleźć obszar pracy nad przedstawieniem, w których czuję się dobrze,
– aktywnie uczestniczę w pracy w wybranym przez siebie obszarze,
– umiem planować swoje działania i zarządzać czasem,
– dobrze współpracuje mi się z grupą.
Dyskusja nad wyborem najważniejszych sentencji i zapoznanie uczniów z celem lekcji, jakim jest stworzenie przedstawienia teatralnego na podstawie lektury.
Wybrane przez uczniów sentencje staną sięzarysem przedstawienia, np. sentencje mogą być mottem, tytułami jego poszczególnych części.
Praca z tekstem Małego Księcia. Wybór scen, które odpowiadają sentencjom, uzasadnienie wyboru i w ten sposób ustalenie wartości, które chcemy wyeksponować w poszczególnych scenach (np. przyjaźń, miłość, odpowiedzialność, wrażliwość, wyobraźnia, ciekawość, tolerancja), uporządkowanie kolejności scen w przedstawieniu (Karta pracy 1).
Uczniowie samodzielnie zapisują pytania, na jakie należy odpowiedzieć, by dokonać adaptacji (burza mózgów).
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się