Szkoła podstawowa
Tak
Cykl zajęć
stworzenie modelu nauczyciela-wychowawcy oraz modelu aktywnego ucznia i wzmacnianie aktywności klasy szkolnej.
Klasy VII–VIII.
IV. Samokształcenie.
Uczeń:
2) rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
8) rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.
zaaranżowanie przestrzeni w taki sposób, by stworzyć krąg, ale jednocześnie przygotować miejsce do działań twórczych, także plastycznych; przygotowanie materiałów plastycznych do stworzenia masek (sztywne kartki – dla każdego, sznurki, kolorowe gazety, kolorowy papier, ewentualnie bibuła, klej, nożyczki, flamastry, dwie jednokolorowe, najlepiej czerwone chusty; małe kartki do zapisywania ćwiczeń; kolorowe chustki , szaliki do ćwiczenia: Droga.
Siedzimy w kręgu
Imię – budujemy zdanie, którego kolejne wyrazy rozpoczynają się od kolejnych liter imienia.
"Gra w prawdę" – Siedzimy w kręgu, jedna osoba stojąca na środku wypowiada zdanie, które jest dla niej prawdą. Wszystkie osoby, których ta prawda dotyczy, zamieniają się miejscami. Osoba, która nie zdąży zająć miejsca, zostaje na środku i wypowiada swoje zdanie.
Jestem tutaj, ponieważ…… (Odpowiedź na pytania: Dlaczego tutaj jestem? Po co?)
Byłbym rad, gdyby… (Kiedy byłbym rad? Z czego byłbym rad?).
Zarówno nauczyciel, jak i uczniowie zapisują swoje wypowiedzi na osobnych kartkach.
Zbieramy wypowiedzi i odczytujemy je w dowolnej kolejności.
Uwaga! Nauczyciel włącza się do aktywności razem z uczniami.
Ja – nazywamy role, w których funkcjonujemy.
Ja – kobieta, dziecko, mama, żona, nauczyciel, koleżanka, przyjaciel, wychowawca.
Uczeń – dziecko, kolega, brat, przyjaciel, sportowiec itp.
Refleksja dotycząca tego, jak ta wielość ról wpływa na nasze funkcjonowanie w grupie i oczekiwania innych wobec nas.
Wniosek: Role wyznaczają charakterystyczny sposób bycia, cechy, które podczas tego funkcjonowania ujawniamy.
Potwierdzenie wniosku przykładem (ćwiczenie):
Na środku kręgu stoi pudło (wyimaginowane) z maskami dnia codziennego. Każdy z nas podejdzie do pudła wybierze jedną maskę, założy ją, usiądzie, wstanie, przejdzie się po przestrzeni klasy, ewentualnie wykona gest charakterystyczny dla roli, w jaką się wcielił, zdejmie maskę i odłoży do pudła. Spróbujemy zgadnąć, w jakiej roli stanął przed nami.
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się