Obrazowo i zrozumiale. O poprawnym używaniu związków frazeologicznych, czyli zabawa w kodowanie.

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

poznawanie rodowodu związków frazeologicznych, ćwiczenie umiejętności posługiwania się związkami frazeologicznymi

Przygotowanie do lekcji:

Uczniowie przynoszą na lekcję smartfony z dostępem do Internetu, przed lekcją w ramach pracy domowej instalują w swoim telefonie aplikację QR CODE; w zależności od modelu telefonu dokonują instalacji QR BARCODE SCANNER dla Androida, Quick Scan - QR Code Reader – dla iPada, iPhone’a lub QR Code Reader, Kod QR, Skaner dla Windows Phone.

 

Wymagania podstawy programowej: Klasy IV-VI. II Kształcenie językowe 2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: 5) rozpoznaje w wypowiedziach związki frazeologiczne, dostrzega ich bogactwo, rozumie ich znaczenie oraz poprawnie stosuje w wypowiedziach.

 

Kryteria sukcesu:

- wiem, czym jest związek frazeologiczny,

-   potrafię wymienić jego cechy,

- rozumiem znaczenie związków frazeologicznych i poprawnie używam związków frazeologicznych w zdaniach,

-  potrafię znaleźć informacje o biblijnym i mitologicznym rodowodzie użytych na lekcji związków frazeologicznych.

 

Wykorzystane narzędzia TIK:

strona www.learningapps.org 

strona www.qr-online.pl

aplikacja: QR BARCODE SCANNER dla Androida, Quick Scan - QR Code Reader – dla iPada, iPhone’a lub QR Code Reader, Kod QR, Skaner dla Windows Phone.

https://answergarden.ch

 

Przebieg lekcji:

  • Na początek zabawa w kalambury. Podział na grupy, losowanie karteczek z treścią związku frazeologicznego – przysłowia np. Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu; Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał; Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada; prezentacja etiud pantomimicznych, grupy zgadują, jakie przysłowie zaprezentowała grupa przeciwna. Nauczyciel mierzy czas.  Zwycięska grupa w nagrodę w dalszej części lekcji będzie mogła pierwsza wybrać związek frazeologiczny do wspólnego opracowania.
  • Wnioskowanie nazywające najważniejszą cechę związku frazeologicznego – Odpowiedź na pytanie, dlaczego grupy tak łatwo docierały do rozwiązania – np. były to stałe połączenia wyrazowe mające znaczenie przenośne, ale używane na co dzień w języku.
  • Zaprezentowanie celu lekcji; jest nim ćwiczenie umiejętności poprawnego posługiwania się związkami frazeologicznymi poprzez wyk...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,