Przygotowanie do lekcji:
Uczniowie przynoszą na lekcję smartfony z dostępem do Internetu, przed lekcją w ramach pracy domowej instalują w swoim telefonie aplikację QR CODE; w zależności od modelu telefonu dokonują instalacji QR BARCODE SCANNER dla Androida, Quick Scan - QR Code Reader – dla iPada, iPhone’a lub QR Code Reader, Kod QR, Skaner dla Windows Phone.
Wymagania podstawy programowej: Klasy IV-VI. II Kształcenie językowe 2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: 5) rozpoznaje w wypowiedziach związki frazeologiczne, dostrzega ich bogactwo, rozumie ich znaczenie oraz poprawnie stosuje w wypowiedziach.
Kryteria sukcesu:
- wiem, czym jest związek frazeologiczny,
- potrafię wymienić jego cechy,
- rozumiem znaczenie związków frazeologicznych i poprawnie używam związków frazeologicznych w zdaniach,
- potrafię znaleźć informacje o biblijnym i mitologicznym rodowodzie użytych na lekcji związków frazeologicznych.
Wykorzystane narzędzia TIK:
strona www.learningapps.org
strona www.qr-online.pl
aplikacja: QR BARCODE SCANNER dla Androida, Quick Scan - QR Code Reader – dla iPada, iPhone’a lub QR Code Reader, Kod QR, Skaner dla Windows Phone.
https://answergarden.ch
Przebieg lekcji:
- Na początek zabawa w kalambury. Podział na grupy, losowanie karteczek z treścią związku frazeologicznego – przysłowia np. Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu; Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał; Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada; prezentacja etiud pantomimicznych, grupy zgadują, jakie przysłowie zaprezentowała grupa przeciwna. Nauczyciel mierzy czas. Zwycięska grupa w nagrodę w dalszej części lekcji będzie mogła pierwsza wybrać związek frazeologiczny do wspólnego opracowania.
- Wnioskowanie nazywające najważniejszą cechę związku frazeologicznego – Odpowiedź na pytanie, dlaczego grupy tak łatwo docierały do rozwiązania – np. były to stałe połączenia wyrazowe mające znaczenie przenośne, ale używane na co dzień w języku.
- Zaprezentowanie celu lekcji; jest nim ćwiczenie umiejętności poprawnego posługiwania się związkami frazeologicznymi poprzez wyk...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się
Anna Rogala-Goj
Nauczycielka, polonistka, wychowawczyni, arteterapeutka.