Scenariusz zajęć dla szkoły podstawowej.

Ortografia nie jest trudna! Powtórzenie wiadomości przed dyktandem sprawdzającym pisownię

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • sprawdzenie znajomości zasad ortograficznych
  • kształtowanie umiejętności wykorzystywania teoretycznej wiedzy w praktyce
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie
  • rozwijanie kreatywności uczniów
  • integracja w grupie rówieśniczej

Metody:

  • pogadanka
  • praca w grupach
  • łańcuchowa metoda skojarzeń
  • zabawy ortograficzne: kalambury, Piotruś, wyrazowe potyczki, skrzynia z literami
  • ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej

Materiały:

  • przygotowane przez nauczyciela karty do gry „Ortograficzny Piotruś”
  • hasła do zabaw ortograficznych
  • wierszyki ortograficzne
  • D. Gmosińska, V. Woźniak, Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. 7 walizek, Gdańsk 2009.
  • M. Szurawski, Pamięć, Łódź 2004.

https://www.superkid.pl/wierszyki-ortograficzne-1

Przebieg lekcji:

Czynności wstępne:

  • powitanie klasy
  • sprawdzenie obecności
  • zapis w dzienniku
  • zapisanie tematu lekcji (5 minut)

Faza realizacyjna:

  • Wspólne wykonanie wybranych ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej – rozluźniających, odprężających, poprawiających koncentrację np.

szczęśliwy dorożkarznauczyciel sam wykonuje ćwiczenie i instruuje uczniów: siedząc na krześle, rozsuńcie kolana, stopy postawcie płasko na podłodze, przedramiona oprzyjcie na udach, tak aby dłonie zwisały miedzy kolanami. Brodę opuście do piersi, kiedy poczujecie napięcie w szyi - opuście ramiona. Weźcie głęboki wdech, pochylając się do przodu, brodę unieście do góry, a potem do tyłu, tak, aby klatka piersiowa była „otworzona”. Następnie uśmiechnijcie się i wypuście powietrze, zaokrąglając plecy i powracając do pozycji wyjściowej.

ruchy naprzemienne - lewym łokciem (dłonią) dzieci dotykają prawego kolana i odwrotnie prawym łokciem (lub dłonią) - lewego kolana. Nauczyciel zwraca uwagę, aby ćwiczenie wykonywane było  powoli i powtórzone kilka razy. (5 minut)

  • Przedstawienie uczniom celu lekcji – powtórzenie wiadomości na temat pisowni trudnych wyrazów – przygotowanie do dyktanda; zabawy ortograficzne.
  • Przypomnienie najważniejszych zasad – burza mózgów (10 - 15 minut):
  • wymiana rz – r;  ż – z; ó – o, e, a, ch - sz
  • pisownia rz po spółgłoskach
  • pisownia rz w zakończeniach –arz, -erz
  • pisownia ż po literach: l, ł, r, n
  • Aby przeczytać dalszą część artykułu,