Scenariusz zajęć dla szkoły ponadpodstawowej.

Ortografię można lubić? Sprawdźmy!

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • powtórzenie zasad ortografii (pisownia ó, u, ż, rz, ch, h)

Przebieg lekcji:

Część wstępna:

Powtórzenie zasad pisowni liter „ó, u, ż, rz, ch, h”. Rozgrzewka ortograficzna to seria dość nietypowych zdjęć, które uczniowie opisują za pomocą wyrazów z literami ćwiczonymi podczas lekcji. W załączniku karta pracy.

Część środkowa:

Nauczyciel ma przygotowane następujące ćwiczenia dla uczniów pracujących w parach lub pojedynczo.

Gwiazdorska ortografia z Trimino! Wariacja gry domino na języku polskim to prawdziwy hit! Trimino, bo o nim mowa, to trójkąty tworzące jeden wzór – na przykład gwiazdę. Na każdym z boków trójkątów piszemy odpowiadające sobie wzajemnie słowa. U mnie świetnie sprawdziło się Trimino w wersji na wymienne „ż”. Trójkąty generujemy za pomocą specjalnego bezpłatnego programu ze strony http://paul-matthies.de/Schule/Trimino.php. Generator prosi o wpisanie 12 par. Warto zwrócić uwagę, że to nie muszą być trójkąty ortograficzne! – Wykorzystać możemy również grę do lektur szkolnych, epok lub na innych przedmiotach szkolnych. Ja lubię dawać uczniom gotowe trójkąty do ułożenia gwiazdy. Następnie daję im puste Trimino, aby sami uzupełnili lub tworzyli na laptopach. W załączniku do tego scenariusza lekcji znaleźć można puste Trimino do własnego wykorzystania.

Recyclingowa ortografia! – to ćwiczenie, które łączy ortografię i pisanie opowiadania. W pierwszej części uczniowie dostają po jednej gazetce reklamowej lokalnego marketu. U mnie każde z dzieci dostaje taką samą gazetkę. Zabawa polega na szukaniu słów z literami „ó, u, ż, rz, ch, h”, bo te ćwiczymy na lekcji. Skąd uczeń wie, która literka jest jego? Otóż mam przygotowane 3 patyczki laryngologiczne, które z jednej strony mają napisane markerem litery. Uczeń losuje sam patyk z lit...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,