Metody:
- dyskusja
- burza mózgów
- praca w grupach
- praca z tekstem
- karty pracy
- drama
Materiały:
- A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, Kraków 2015
- nagrane przez uczniów np. za pomocą kamery w telefonie komórkowym, przygotowane przez nich dyskusje na zaproponowany przez nauczyciela temat
- karty pracy
- komputer wraz z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji:
Czynności wstępne:
- powitanie klasy
- sprawdzenie obecności
- zapis w dzienniku
- przedstawienie tematu oraz celów lekcji
Faza realizacyjna:
- Krótka rozmowa kierowana przez nauczyciela na temat postępowania głównego bohatera epopei Pan Tadeusz – Jacka Soplicy. (5 minut)
Czy można jednoznacznie nazwać go pozytywną lub negatywną postacią?
Uczniowie prezentują swoje stanowiska, podając własne argumenty.
Nauczyciel proponuje, aby kwestie sporne związane z postępowaniem bohatera lektury wyjaśnić poprzez dyskusję.
- Uczniowie wraz z nauczycielem, w formie burzy mózgów (nauczyciel zezwala na korzystanie z Internetu, aby szybko znaleźć odpowiednie treści), ustalają i notują w zeszytach zasady prowadzenia dyskusji. (10 minut)
Zasady prowadzenia dyskusji:
- wzajemny szacunek dyskutujących
- słuchanie się nawzajem
- nieprzerywanie sobie
- niewyśmiewanie wypowiedzi innych
- zabieranie głosu według ustalonej kolejności
- argumenty merytoryczne
- opanowanie agresji słownej
- nieużywanie wulgaryzmów
- nieobrażanie się nawzajem
- niestosowanie krzyku
- wypowiadani...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się
Judyta Zima-Ayinda
Nauczyciel języka polskiego i wychowawca w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie.