Ostawiam cię przy twym dziewstwie, wroć mi ji, gdy będziewa oba w niebieskim krolewstwie

Ostawiam cię przy twym dziewstwie, wroć mi ji, gdy będziewa oba w niebieskim krolewstwie

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

Na lekcji wśród uczniówsą kształtowane, wzbogacane oraz doskonalone umiejętności:

  • czytania, analizowania, interpretowania tekstów kultury,
  • świadomego odbioru tekstów kultury na różnych poziomach,
  • budowania własnego systemu wartości

Cele operacyjne

Uczeń na lekcji:

  • określa problematykę poznanego tekstu oraz jego związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi,
  •  zapozna się z rolą i znaczeniem pytań i pracy indywidualnej oraz grupowej na wyznaczonych celach,

Uczeń po lekcji potrafi:

  • odczytywać teksty kultury na różnych płaszczyznach,
  • określić w utworze problematykę egzystencjalną i poddać ją refleksji,
  • przedstawić różnorodne propozycje odczytania tego samego tekstu kultury,

Uczeń w czasie lekcji:

  •  dostrzega żywotność toposu, wskazując na jego przesłanie, inspirującą siłę oraz znaczenie dla tworzenia systemu wartości,
  • rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych i estetycznych w utworach literackich,
  • przedstawia odczytanie utworu w kontekście własnych doświadczeń

 

Metody i techniki dydaktyczne

diagram autoanalizy, pytania kartezjańskie, przekład intersemiotyczny, prezentacja multimedialna, quiz, SMART, ankieta ewaluacyjna, wymiana w parach, kwiatek, WebQuest

Formy pracy

praca w parach, praca w grupach, praca zespołowa

Środki i pomoce dydaktyczne

  • KARTA PRACY: Diagram autoanalizy
  • QUIZ:Hagiografia bez tajemnic, czyli ile wiesz o żywotach świętych?
  • ANKIETA: 12 pytań, które pozwolą Ci zrozumieć lekcję!
  • ĆWICZENIA: Zestaw ćwiczeń oraz zadań domowych nawiązujących do tematyki lekcji

 

Literatura pomocnicza

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998.
  2. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
  3. Taraszkiewicz M., Rose C., Atlas efektywnego uczenia (się), Warszawa 2006.

 

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca

1. Otwarcie lekcji w formie autoprezentacjićwiczeniem pn. „Gdybym był/była…”. Uczniowie uruchamiajątwórcze myśleniew celu kreatywnego opisania siebie, przedstawienia swojej osoby. Zadanie polega na uzupełnieniu kilkuzdań w odniesieniu do własnego doświadczenia. Zatem: „Gdybym był/była”:

Książką…                                                                  Piosenką…

Porą roku…                                                               Zwierzęciem…

Kolorem…                                                                Napojem…

 

2. Uczniowie zgodnie z instrukcją nauczyciela dobierają się w pary. W powstałych dwójkach każdy mówi o sobie, udzielając odpowiedzi na pytaniakolegi:

  • Jakie masz moce?
  • Co jest twoją ambicją?
  • Czego potrzebujesz?
  • Jakie masz słabości?
  • Czego się obawiasz?

Ćwiczenie w szczególności pomaga w wyrażaniu własnego zdania orazkształtuje umiejętność aktywnego słuchania ze zrozumieniem drugiej osoby. Taka zachęta motywuje, angażuje do działania oraz mobilizuje do pracy. Rozmowa o sobie pobudza aktywność uczniów, skłania do formułowania myśli oraz do wymiany opinii w trakcie dyskusji. Stosowanie tej metody ...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,