Scenariusz zajęć dla szkół ponadpodstawowych.

Poznajmy się, Stanisławie Wokulski! – charakterystyka głównego bohatera powieści Bolesława Prusa pt. Lalka

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

  • zapoznanie uczniów z formułą pisania charakterystyki i jej elementami,
  • przybliżenie uczniom sylwetki bohatera Lalki – Stanisława Wokulskiego,
  • umiejętność charakteryzowania bohatera romantycznego i pozytywistycznego,
  • zapoznanie uczniów z elementami biografii Stanisława Wokulskiego świadczącymi o jego przynależności do romantyzmu i pozytywizmu,
  • wypracowanie umiejętności pracy z dziełem literackim poprzez szukanie, analizowanie i przetwarzanie cytatów na temat bohatera literackiego,
  • umiejętność tworzenia profilu bohatera,
  • umiejętność pracy z materiałem wizualnym – przetwarzanie informacji,
  • umiejętność tworzenia własnych gier planszowych i interaktywnych.

Metody i techniki nauczania:

heureza, dyskusja, praca indywidualna i grupowa, mapy myśli.

Materiały dydaktyczne:

materiały własne przygotowane przez nauczyciela,wideo z serwisu YouTube Narodowego Centrum Kultury i Nowej Panoramy Literatury Polskiej, treść lektury dostępna na stronie http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/lalka/, serwis z grami interaktywnymilearningapps.org, kości, talia kart, gra „Chińczyk”, aplikacje do tworzenia kół fortuny: http://wheeldecide.com/ i https://www.classtools.net/random-name-picker/,elektroniczna kostka http://www.losowe.pl/kostka, kosz na śmieci i walizka.

Wstępna faza lekcji:

Przypomnienie uczniom zasad pisania charakterystyki i jej elementów. Poinformowanie licealistów, że będą tworzyć profile Stanisława Wokulskiego ze szczególnym uwzględnieniem jego cech jako bohatera romantycznego i pozytywistycznego.

Główna część lekcji:

Jako pierwsze zadanie uczniowie pracują w parach (ćwiczenie 1.). Ich zadaniem jest wykonać pierwszy rzut kostką, nazwać element charakterystyki, wpisać go oraz podać jedną cechę Stanisława Wokulskiego.Uczniowie korzystają z własnych książek lub zasobów serwisu wolnelektury.pl (http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/lalka/), aby szukać cytaty potwierdzające cechy bohatera lub jego umiejscowienie w lekturze (rozdział, tom).

Na przykład:1 – przedstawienie postaci, 2 – charakterystyka zewnętrzna, 3 – charakterystyka wewnętrzna, 4 – opinie innych o postaci, 5 – ocena postaci, 6 – osobisty stosunek do postaci.

Jeśli chcemy, aby nasze lekcje miały charakter technologiczny, możemy zaproponować uczniom rzucanie e-kostką na stronie: http://www.losowe.pl/kostka. Jeśli nie mamy odpowiedniej ilości kostek, możemy pobrać bezpłatnie z internetu i ją samodzielnie skleić. Oto link do strony: http://www.bajkidoczytania.pl/chinczyk-plansza-pdf-do-wydruku.

Przechodzimy do kolejnej gry (ćwiczenie 2.). Wracamy pamięcią do popularnej gry o nazwie Chińczyk. Kolorową planszę do gry można pobrać bezpłatnie ze strony:http://www.bajkidoczytania.pl/i...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,