Scenariusz lekcji do Trenu VII i Trenu VIII Jana Kochanowskiego uwzględnia potrzebę indywidualizacji nauczania poprzez zadania, które zostały przygotowane dla młodzieży. Można przydzielić je uczniom i uczennicom, uwzględniając poziom trudności zadań wynikający z taksonomii Blooma, można poprosić, by sami wybrali, które zadanie chcą wykonać. Dodatkowo indywidualizujemy pracę poprzez podział uczniów na grupy, którym możemy przydzielić odpowiednie pytania o różnym stopniu trudności lub (jeśli taka praca będzie sprzyjała uczeniu się) poprosić przedstawicieli grup o wylosowanie pytań. Co więcej, scenariusz lekcji uwzględnia style uczenia się dzieci i młodzieży: wzrokowcy śledzą wzrokiem tekst, słuchowcy mają możliwość usłyszenia trenów na stronie https://wolnelektury.pl/ .

Rozpacz ojca po stracie dziecka w Trenie VII i Trenie VIII Jana Kochanowskiego

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

  • Poznam uczucia podmiotu lirycznego, by dowiedzieć się, jak można radzić sobie z utratą bliskiej osoby.

Kryteria sukcesu/kryteria nauczania/NaCoBeZU:

  • opowiadam o uczuciach podmiotu lirycznego wywołanych przez ubrania pozostawione przez Urszulkę,
  • przedstawiam zmiany, które zaszły w domu podmiotu lirycznego po śmierci Urszulki,
  • wyjaśniam, jak podmiot liryczny próbował radzić sobie ze śmiercią dziecka.

Związek z wcześniejszą wiedzą:

Uczniowie i uczennice znają, wiedzą, czym jest tren jako gatunek literacki i wcześniej omówili Tren I i Tren V.

Pytanie kluczowe:

Co ma wspólnego śmierć z posagiem? Uzasadnijcie swoją odpowiedź.

Metody:

  • burza mózgów,
  • dyskusja,
  • pogadanka.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w parach,
  • praca w grupach.

Przebieg lekcji
Wstęp:

  • Zadaj młodzieży pytanie, czy rozumie, co to jest posag, w razie potrzeby wyjaśnij pojęcie, następnie zadaj pytanie kluczowe: Co ma wspólnego śmierć z posagiem? Uzasadnijcie swoją odpowiedź. Uczniowie i uczennice zastanawiają się w parach nad odpowiedzią, następnie chętne osoby odpowiadają na pytanie, uzasadniając swoje stanowisko. Powiedz, że do pytania kluczowego wrócisz pod koniec lekcji, żeby sprawdzić, czy interpretacja tekstów literackich, które poznają podczas lekcji, zmieni coś w ich odpowiedzi. Przedstaw uczniom i uczennicom temat i zapytaj o to, co ich zdaniem jest celem lekcji. Propozycje młodzieży warto zapisać, jeśli cele lekcji przedstawione przez uczniów różną się od tych, które zostały określone przez nauczyciela; podaj także ten przygotowany przez siebie (7 minut).

Zasadnicza część lekcji:

  • Połącz młodzież w grupy, w których będzie pracowała podczas lekcji. Poproś o wysłuchanie Trenu VII ze strony: https://wolnelektury.pl/szukaj/?q=Tren+VII[1].
    Uczniowie jednocześnie śledzą wzrokiem tekst. Następnie przydziel młodzieży pytania, na które, dyskutując w grupach, mają znaleźć odpowiedzi.
    Porozmawiaj z koleżanką/kolegą, odpowiadając na pytania do Trenu VII:

Grupa 1: Po śmierci Urszulki w domu pozostały jej rzeczy, głownie ubrania. Jakie uczucia w...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,