Wymagania podstawy programowej:
Klasy IV–VI. I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury.
Uczeń:
9) wyodrębnia elementy składające się na spektakl teatralny (gra aktorska, reżyseria, dekoracja, charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty, muzyka […]).
Przygotowanie do lekcji:
karteczki w 3 kolorach wyznaczające podział na 3 grupy, duże kartki z flipchartów, maska teatralna, cylinder, kartki z zapisanymi nazwami ról oraz związków frazeologicznych, reprodukcja obrazu Tadeusza Makowskiego "Teatr dziecięcy" wyświetlona na tablicy multimedialnej.
Kryteria sukcesu:
- rozumiem pojęcie iluzji teatralnej,
- znam elementy składające się na spektakl teatralny,
- umiem zbudować krótką etiudę wykorzystującą środki aktorskiego wyrazu, rekwizyt,
- stosuję w wypowiedzi słownictwo teatralne,
- umiem zająć stanowisko i wyrazić opinię o własnych doświadczeniach teatralnych i potrzebie uczestnictwa w kulturze teatralnej,
- znam związki frazeologiczne tematycznie związane z teatrem.
Przebieg lekcji:
- Uczniowie wchodzą do klasy i wybierają kolory karteczek (3 kolory do wyboru), co jest sygnałem podziału na grupy i siadają do przygotowanych stolików. Na stolikach leżą duże kartki z flipchartów.
- Nauczyciel wchodzi do klasy z cylindrem i z ukrytą w nim maską teatralną oraz karteczkami. Prosi jednego z uczniów – asystenta o sięgnięcie do cylindra. Ten wydobywa maskę. Nauczyciel prosi ucznia o jej założenie. Zadaniem uczniów jest dopisanie słów skojarzeń do słowa: MASKA (np. zmiana, rola, udawanie, iluzja).
- Ćwiczenia wprowadzające ze słowem "iluzja".
Uczniowie dopisują synonimy do wyrazu "iluzja" (np. złudzenie), a następnie słowa, które brzmią podobnie i układają z nimi zdania.
Np.: Iluzjonista – Znany iluzjonista oczarował widzów swoim pokazem sztuczek magicznych.
Iluzjonistyczny – Artysta gra z widzem za pomocą sztuczek iluzjonistycznych.
(karta pracy, załącznik 1)
- Wprowadzenie do tematu lekcji – zastanawianie się nad tym, dlaczego iluzja jest taka ważna w teatrze (przedstawienie celów lekcji oraz kryteriów sukcesu – uświadomienie sobie roli iluzji, czyli nazywanie i doświadczanie najważniejszych cech teatru).
Burza mózgów i zapisywanie odpowiedzi w postaci mapy mentalnej, np.
Dlaczego iluzja jest ważna w teatrze:
- można wcielać się w różne role,
- można przeżyć nowe doświadczenia,
- można czuć się jak magik, iluzjonista,
- można ulec magii stworzonego w teatrze świata,
- przenieść się w wyobraźni do nowego miejsca,
- można być kreatorem/twórcą.
- Uczniowie zastanawiają się, kto odpowiada za iluzję w teatrze.
Np.: twórcy teatru, aktor, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf.
- Najważniejsza osoba w teatrze – aktor.
Kim jest AKTOR?
Uczniowie siadają do stolików i podzieleni na 3 grupy tworzą plastyczny wizerunek aktora, tak by w tym wizerunku wyeksponować jego najważniejsze cechy (wykorzystują kolorowy papier, gazety, włóczkę, bibułę, klej). Zapisanie 5 cech uznanych przez grupę za najważniejsze w pracy aktora.
- Prezentacja pracy przez grupy. Tworzenie listy cech aktora na tablicy multimedialnej.
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się
Anna Rogala-Goj
Nauczycielka, polonistka, wychowawczyni, arteterapeutka.