„Świtezianka” – niezwykłe wydarzenia ballady przeniesione na „szkolne ekrany”

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • uczeń poznaje pojęcia: „ballada”, „gatunek synkretyczny”
  • uczeń wskazuje elementy 3 rodzajów literackich w dziele
  • uczeń wskazuje cechy ballady romantycznej (postaci fantastyczne, przysłowia ludowe)
  • uczeń objaśnia, jaka jest rola przyrody w balladzie romantycznej
  • uczeń wskazuje minimum 5 środków stylistycznych w utworze
  • uczeń opowiada przebieg wydarzeń w „Świteziance”
  • uczeń tworzy scenariusz filmu
  • uczeń nagrywa film na podstawie ballady

Wstęp

Lubię nowinki techniczne. I lubię od czasu do czasu wprowadzać je na lekcjach języka polskiego. Nie zawsze. Nie wyobrażam sobie na przykład zabawy z wykorzystaniem narzędzi social mediów przy omawianiu „Quo Vadis”. Poszukuję jednak bezustannie atrakcyjnych sposobów pracy nad lekturami, by teksty te nie kojarzyły się tylko z przykrym obowiązkiem. Czasami organizuję teatr cieni czy teatr papierowy (kamishibai), czasami zachęcam młodzież do zabawy z wykorzystaniem technik dramowych (np. pantomimy), a czasami do nagrania własnego filmu (młodzież zwłaszcza lubi uwspółcześnianie wszelkich tekstów). Czasochłonne, angażujące, ale gwarantujące mnóstwo dobrej zabawy i znakomite efekty jest nagrywanie filmu metodą animacji poklatkowej.

Nastrojowość, niezwykłe wydarzenia, ożywiona przyroda, fantastyczne postacie… – oto wyzwania stojące przed autorami adaptacji filmowej „Świtezianki” Adama Mickiewicza – lektury obowiązkowej w klasie VII lub VIII.

Niniejszy tekst stanowi konspekt lekcji, w którym skoncentruję się przede wszystkim na części technicznej, związanej z nagrywaniem filmików.

 

Temat/cel lekcji: Analiza ballady „Świtezianka” Adama Mickiewicza, nagranie filmu na podstawie dzieła.

Wymagania sprzętowe:

  • telefon komórkowy,
  • statyw,
  • program do montażu (np. VideoShow),
  • komputer,
  • projektor.

 

Przebieg zajęć nr 1 (2 godziny):

  1. Uczniowie otrzymują kartki z tematem, celem oraz kryteriami sukcesu (nacobezu) do wklejenia w zeszycie.
  2. Chętny uczeń odczytuje głośno tekst Adama Mickiewicza „Świtezianka”.
  3. Uczniowie (wybierani losowo) opowiadają przebieg wydarzeń opisanych w balladzie.
  4. Uczniowie zapisują cechy ballady (zgodnie z wykładem nauczyciela) oraz wskazują je w utworze. Zagadnienia, które trzeba poruszyć [1]:
  • ballada jako gatunek synkretyczny (elementy epickie, liryczne i dramatyczne),
  • obecność elementów fantastycznych („balladowy teatr niezwykłości”[2]),
  • obecność wierzeń ludowych, mądrości ludowych,
  • rola przyrody w tekście (tworzenie nastroju, wymierzanie sprawiedliwości),
  • wyraźnie zarysowane wydarzenie,
  • problematyka moralna winy i kary.
  1. Uczniowie omawiają budowę utworu (strofa stanisławowska [3]) oraz wskazują środki stylistyczne w tekście (zwłaszcza powtórzenia, stałe epitety).
  2. Nauczyciel objaśnia, czym jest animacja poklatkowa oraz omawia, jak ją wykonać. Wymagania:
  • Dbamy o tło (aby na zdjęciach nie było widać np. kawałka kaloryfera czy śniadaniówki).
  • Wykonujemy zdjęcia obiektów.
  • Rekwizyty, które chcemy ożywić, przesuwamy jedynie o kilka milimetrów (pomiędzy jednym a drugim ujęciem).
  • W miarę możliwości dbamy o to, by nie zmieniało się światło w trakcie wykonywania serii zdjęć.
  • Unieruchamiamy telefon za pomocą statywu (nawet własnej konstrukcji – por. fot. 1).

 

Fot. 1. Statyw wykonany przez uczniów

 

  • Bezwzględnie uważamy na to, by nie poruszyć niechcący tłem, podkładem, telefonem.
  • Wykonujemy ok. 20–30 zdjęć, by stworzyć 1 sekundę filmu!
  • Nie kadrujemy poszczególnych zdjęć.
  • Przeglądamy zdjęcia, na podstawie których mamy wykonać film, by upewnić się, czy przypadkiem nie sfotografowaliśmy np. dłoni poruszającej rekwizytem.
  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom działanie aplikacji VideoShow (pokazuje, jakie możliwości ma program).

Najważniejsze informacje:

  • Instalujemy darmowy program.
  • Wybieramy przycisk „Edit Video”, by utworzyć projekt (fot. 2).

 

Fot. 2. Pierwszy krok w aplikacji VideoShow

 

  • Z galerii wybieramy zdjęcia – w tej kolejności, w jakiej mają być odtwarzane, a następnie zatwierdzamy wybór przyciskiem „Next” (fot. 3).

 

Fot. 3. Wybór z...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,