Scenariusz lekcji języka polskiego dotyczącej wybranych legend polskich, z wykorzystaniem audiobooków i e-booków
Cele operacyjne
- rozpoznaje w tekście archaizmy,
- korzysta z przypisów i słownika, by poznać znaczenie archaicznych słów,
- dokonuje przekładu intersemiotycznego (interpretuje słowa poprzez obraz),
- formułuje plan wydarzeń zgodny z treścią omawianego tekstu
Uczeń po lekcji potrafi
- dokonać analizy i interpretacji omawianego tekstu,
- wskazać słowa kluczowe w tekście,
- wymienić cechy gatunkowe legendy,
- wskazać i omówić wybrane archaizmy występujące w tekście,
- rozpoznać i przyporządkować postaci legendowe do właściwych tekstów,
- opowiedzieć/streścić treść wybranej legendy
Uczeń w czasie lekcji
- rozumie wartość dokonywanych przekładów intersemiotycznych,
- opracowuje tekst wybranej legendy z wykorzystaniem środowiska cyfrowego i multimedialnego,
- dokonuje konstruktywnej oceny pracy nie tylko swojej, ale również swoich kolegów i koleżanek z klasy
Metody i techniki dydaktyczne:
burza mózgów, pogadanka heurystyczna, feedback (elementy oceniania kształtującego).
Formy pracy:
praca w zespołach, praca indywidualna.
Środki i pomoce dydaktyczne
- karta pracy: Jestem bohaterem legendy;
- ankieta: Moja aktywność na zajęciach;
- quiz: Co wiem o legendach polskich?
- ćwiczenia: Zestaw ćwiczeń nawiązujących do toku lekcji;
- środowisko cyfrowe: platforma issuu.com, YouTube.com,
- multimedia: dyktafon, skaner, edytor tekstu (np. Word), program do edycji nagrań audio (np. audacity);
- słowniki: Słownik archaizmów, Słownik terminów literackich.
Bibliografia:
Oppman A., Legendy warszawskie (dostęp za pośrednictwem portalu www.wolnelektury.pl).
Przebieg lekcji
Faza wstępna
- Jako rozpoczęcie zajęć przewidziana została burza mózgów dotycząca pojęcia LEGENDA. Uczniowie podają wszelkie skojarzenia, które przychodzą im do głowy. Myśli te są zapisywane przez nauczyciela na tablicy w formie słoneczka wokół słowa kluczowego.
- Naprowadzenie na temat lekcji poprzez skierowanie do uczniów pytania o to, jakie znają legendy. Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi o zapisanie go do zeszytów: "W legendowym mroku dawnych czasów".
- Po zapisaniu tematu chętny uczeń odszukuje w Słowniku terminów li...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się