Scenariusz zajęć dla szkoły ponadpodstawowej.

Werter i Gustaw – o niezgodzie na upływający czas

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • dostrzeganie wpÅ‚ywu dzieÅ‚a Goethego na dramat Mickiewicza,
  • dostrzeganie podobieÅ„stwa w kreacji Wertera i Gustawa,
  • odnajdywanie w tekÅ›cie informacji,
  • definiowanie pojÄ™cia „weltschmerz”,
  • odnajdywanie w tekÅ›cie cech bohatera romantycznego

Metody i formy pracy:

  • heureza,
  • praca z tekstem,
  • dyskusja.

Wykorzystane materiały dydaktyczne:

fragmenty Cierpień młodego Wertera J. W. Goethego oraz Dziadów cz. IV A. Mickiewicza, duże kartki papieru

Wstępna faza lekcji:

Przed rozpoczęciem głównej części lekcji nauczyciel prosi uczniów o zabranie głosu w rozmowie na temat tego, w jaki sposób czas wpływa na człowieka? Czy mijający czas przyjmuje on z radością, obojętnością, buntuje się wobec niego, boi się?

Aby ukierunkować rozmowę, należy zaproponować uczniom wykonanie krótkiego zadania:

 

W jakich okolicznościach, obserwując upływający czas, człowiek będzie:

– smuciÅ‚ siÄ™  ______________________________________________________________________

– baÅ‚ siÄ™  _________________________________________________________________________

– smuciÅ‚ _________________________________________________________________________

– buntowaÅ‚  ______________________________________________________________________

 

 

Przewidywane odpowiedzi mogą być najróżniejsze. Cieszyć się może uczeń czekający na zakończenie roku szkolnego. Bać się może osoba oczekująca na wynik badania. Smucić się może ktoś, komu kończy się urlop. Buntować się może starzejący się człowiek, któremu zdrowie nie pozwala już na aktywny tryb życia.

Nauczyciel powinien poprosić uczniów o sformuÅ‚owanie wniosku, który może brzmieć w nastÄ™pujÄ…cy sposób: To, jak czÅ‚owiek widzi upÅ‚ywajÄ…cy czas, zaleÅ...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,