Wygłaszamy przemówienia

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

prezentacja przemówień przygotowanych przez uczniów i ich ocena.

Przygotowanie do lekcji: uczniowie przychodzą do klasy odświętnie ubrani, z tekstem przemówienia przygotowanego w domu.

 

Treść podstawy programowej:

Klasa VII–VIII.

III Tworzenie wypowiedzi.

2. Mówienie i pisanie.

Uczeń:

1) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: […] przemówienie.

 

Kryteria sukcesu:

  • wygłaszamy zredagowany przez siebie tekst przemówienia,
  • potrafimy dokonać jego samooceny, zwracając uwagę na zgodność z tematem, obecność środków perswazji i sposób wygłaszania sprzyjający oddziaływaniu na odbiorcę,
  • potrafimy ocenić wypowiedzi kolegów, zwracając uwagę na mocne i słabe strony prezentacji,
  • potrafimy dokonać korekty własnych prezentacji z wykorzystaniem informacji zwrotnej uzyskanej podczas lekcji.

 

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności). Uczniowie zapoznają się z celami lekcji oraz kryteriami sukcesu wyświetlonymi przez nauczyciela na tablicy interaktywnej.

 

  1. Przypomnienie cech przemówienia poprzez uzupełnienie głównego hasła krzyżówkowego wyrazami odnoszącymi się do przemówienia jako formy wypowiedzi (uczniowie zapisują hasło w zeszytach i uzupełniają wyrazami – skojarzeniami), np.

 

  1. Na podstawie skojarzeń uczniowie przypominają obszary ważne dla pełnej realizacji polecenia i tym samym istotne w ocenie przemówienia jako wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym (realizacja tematu, rzeczowość i jakość argumentów; kompozycja wypowiedzi, jej spójność; poprawność językowa i jednolitość stylistyczna wypowiedzi) oraz te ważne podczas wygłaszania przemówienia (swoboda podczas wygłaszania, sposób mówienia, umiejętność nawiązywania kontaktu ze słuchaczami).

 

  1. Pracując w parach, uczniowie dyskutują i zapisują po 5 epitetów nazywających cechy dobrego przemówienia, a następnie konsultu...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,