Przygotowanie do lekcji: uczniowie przychodzą do klasy odświętnie ubrani, z tekstem przemówienia przygotowanego w domu.
Treść podstawy programowej:
Klasa VII–VIII.
III Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie.
Uczeń:
1) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: […] przemówienie.
Kryteria sukcesu:
- wygłaszamy zredagowany przez siebie tekst przemówienia,
- potrafimy dokonać jego samooceny, zwracając uwagę na zgodność z tematem, obecność środków perswazji i sposób wygłaszania sprzyjający oddziaływaniu na odbiorcę,
- potrafimy ocenić wypowiedzi kolegów, zwracając uwagę na mocne i słabe strony prezentacji,
- potrafimy dokonać korekty własnych prezentacji z wykorzystaniem informacji zwrotnej uzyskanej podczas lekcji.
Przebieg lekcji
- Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności). Uczniowie zapoznają się z celami lekcji oraz kryteriami sukcesu wyświetlonymi przez nauczyciela na tablicy interaktywnej.
- Przypomnienie cech przemówienia poprzez uzupełnienie głównego hasła krzyżówkowego wyrazami odnoszącymi się do przemówienia jako formy wypowiedzi (uczniowie zapisują hasło w zeszytach i uzupełniają wyrazami – skojarzeniami), np.
- Na podstawie skojarzeń uczniowie przypominają obszary ważne dla pełnej realizacji polecenia i tym samym istotne w ocenie przemówienia jako wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym (realizacja tematu, rzeczowość i jakość argumentów; kompozycja wypowiedzi, jej spójność; poprawność językowa i jednolitość stylistyczna wypowiedzi) oraz te ważne podczas wygłaszania przemówienia (swoboda podczas wygłaszania, sposób mówienia, umiejętność nawiązywania kontaktu ze słuchaczami).
- Pracując w parach, uczniowie dyskutują i zapisują po 5 epitetów nazywających cechy dobrego przemówienia, a następnie konsultu...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się
Anna Rogala-Goj
Nauczycielka, polonistka, wychowawczyni, arteterapeutka.