Scenariusz zajęć - klasa maturalna – liceum/technikum
Liceum
Tak
Godzina lekcyjna
metody aktywne: heureza, dyskusja, indywidualna i grupowa praca z materiałami własnymi.
materiały własne przygotowane przez nauczyciela: kwiat grupowy, koło kompetencji, walizka i kosz na śmieci, zasoby internetu: Kahoot.com, wheeldecide.com, classtools.net, qr-online.pl, YouTube.com, edpuzzle.com, padlet.com
Na początku pierwszego spotkania warto zadbać o siebie samych. Aby to zrobić, zaproś uczniów do podzielenia się na mniejsze grupki – maksymalnie czteroosobowe. Przewodniczący grupy rysuje schemat dużego kwiatka. Ilość płatków odpowiada ilości osób w grupie. Ważne jest, aby w środku część wspólna była równie dużych rozmiarów. Uczniowie dzielą się między sobą swoimi odczuciami związanymi z egzaminem maturalnym, opowiadają o swoich przypuszczeniach, mocnych i słabszych stronach. Nauczyciel może wspomóc uczniów następującymi pytaniami:
Czego jeszcze właściwie nie powtórzyłem przed maturą?
Do czego powinnam jeszcze zajrzeć?
Czy jestem gotowa na napisanie rozprawki?
Co sprawia mi trudności?
Z jakimi tematami już czuję się dobrze?
Jak planuję przygotowania do matury na najbliższe dni?
Nauczyciel daje chwilę czasu maturzystom na refleksję i na wpisanie swoich przemyśleń w płatki kwiatu. Następnie prosi, aby grupa wspólnie zastanowiła się, jakie sprawy związane ze zbliżającą się maturą łączą ich. Te elementy wpisują w środek kwiatu. Metoda kwiatu grupowego sprawia, że uczniowie łączą się. Uświadamiają sobie, że ich niepokoje, tym bardziej przed ważnym egzaminem, są podobne – jeśli nie takie same – również u innych. To daje im poczucie bezpieczeństwa i motywuje do pracy.
Kolejne ćwiczenie wprowadzające to koło samoświadomości (Załącznik 1). Nauczyciel rozdaje uczniom koło, dzięki któremu każdy uzmysłowi sobie, w którym miejscu się znajduje. Uczeń indywidualnie wyznacza obszary (najlepiej osiem), które są dla niego ważne w związku z egzaminami maturalnymi. Mogą to być przedmioty maturalne, formy ćwiczeń, tematy lub wszystko to, co jest dla ucznia ważne. Następnie zaznacza w skali 1–4 punkt, w którym aktualnie „jest”. Jaka jest kondycja i samopoczucie w danej dziedzinie życia. Od niezadowolenia (na skali 1) do pełnej satysfakcji (na skali 4). Dzięki temu ćwiczeniu uczeń obrazuje sobie, jakie tematy – obszary związane z maturą musi jeszcze rozwinąć, a w jakich czuje się pewnie.
poświęcona będzie pięciu rodzajom ćwiczeń, z którymi nauczyciel musi sam się zmierzyć i ocenić, na ile jest w stanie je wykorzystać podczas swojej pracy. Do sukcesu technologicznej powtórki przyczynia się także mądre skonstruowanie ćwiczeń, uwzględniając potrzeby i możliwości swojej klasy oraz gotowość i otwartość nauczyciela i uczniów.
Do czego jeszcze m...
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się