Scenariusz zajęć - klasa maturalna – liceum/technikum

Z motywami literackimi za pan brat, czyli ostatnie powtórzenie przed maturą!

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

  • powtórzenie przed egzaminem maturalnym wiadomości związanych z lekturami obowiązkowymi,
  • powtórzenie cech charakterystycznych dla epok literackich,
  • przypomnienie gatunków literackich uprawianych w epokach literackich,
  •  uporządkowanie motywów literackich,
  • umiejętność korzystania ze stron i aplikacji: Kahoot.com, wheeldecide.com, classtools.net, qr-online.pl, YouTube.com, edpuzzle.com, padlet.com

Metody i techniki nauczania:

metody aktywne: heureza, dyskusja, indywidualna i grupowa praca z materiałami własnymi.

Materiały dydaktyczne:

materiały własne przygotowane przez nauczyciela: kwiat grupowy, koło kompetencji, walizka i kosz na śmieci, zasoby internetu: Kahoot.com, wheeldecide.com, classtools.net, qr-online.pl, YouTube.com, edpuzzle.com, padlet.com

Wstępna faza lekcji:

Na początku pierwszego spotkania warto zadbać o siebie samych. Aby to zrobić, zaproś uczniów do podzielenia się na mniejsze grupki – maksymalnie czteroosobowe. Przewodniczący grupy rysuje schemat dużego kwiatka. Ilość płatków odpowiada ilości osób w grupie. Ważne jest, aby w środku część wspólna była równie dużych rozmiarów. Uczniowie dzielą się między sobą swoimi odczuciami związanymi z egzaminem maturalnym, opowiadają o swoich przypuszczeniach, mocnych i słabszych stronach. Nauczyciel może wspomóc uczniów następującymi pytaniami:

Czego jeszcze właściwie nie powtórzyłem przed maturą?

Do czego powinnam jeszcze zajrzeć?

Czy jestem gotowa na napisanie rozprawki?

Co sprawia mi trudności?

Z jakimi tematami już czuję się dobrze?

Jak planuję przygotowania do matury na najbliższe dni?

Nauczyciel daje chwilę czasu maturzystom na refleksję i na wpisanie swoich przemyśleń w płatki kwiatu. Następnie prosi, aby grupa wspólnie zastanowiła się, jakie sprawy związane ze zbliżającą się maturą łączą ich. Te elementy wpisują w środek kwiatu. Metoda kwiatu grupowego sprawia, że uczniowie łączą się. Uświadamiają sobie, że ich niepokoje, tym bardziej przed ważnym egzaminem, są podobne – jeśli nie takie same – również u innych. To daje im poczucie bezpieczeństwa i motywuje do pracy.

Kolejne ćwiczenie wprowadzające to koło samoświadomości (Załącznik 1). Nauczyciel rozdaje uczniom koło, dzięki któremu każdy uzmysłowi sobie, w którym miejscu się znajduje. Uczeń indywidualnie wyznacza obszary (najlepiej osiem), które są dla niego ważne w związku z egzaminami maturalnymi. Mogą to być przedmioty maturalne, formy ćwiczeń, tematy lub wszystko to, co jest dla ucznia ważne. Następnie zaznacza w skali 1–4 punkt, w którym aktualnie „jest”. Jaka jest kondycja i samopoczucie w danej dziedzinie życia. Od niezadowolenia (na skali 1) do pełnej satysfakcji (na skali 4). Dzięki temu ćwiczeniu uczeń obrazuje sobie, jakie tematy – obszary związane z maturą musi jeszcze rozwinąć, a w jakich czuje się pewnie.

Główna część lekcji

poświęcona będzie pięciu rodzajom ćwiczeń, z którymi nauczyciel musi sam się zmierzyć i ocenić, na ile jest w stanie je wykorzystać podczas swojej pracy. Do sukcesu technologicznej powtórki przyczynia się także mądre skonstruowanie ćwiczeń, uwzględniając potrzeby i możliwości swojej klasy oraz gotowość i otwartość nauczyciela i uczniów.

  1. Pierwsze ćwiczenia dla uczniów to quizy ze strony Kahoot.com. Nauczyciel zakłada wcześniej swoje darmowe konto i loguje się przez kliknięcie w „sign in”. Zaletą Kahoota jest niewątpliwie różnorodność gotowych quizów, z których można skorzystać. Aby to zrobić, trzeba kliknąć w opcję „FindKahoots”. W pole do szukania wpisujemy tytuł lektury lub autora, czyli słowa-klucze do tematu, z którego chcemy zrobić quiz. Jest też możliwość filtrowania informacji, jednak nie trzeba z tego korzystać. Po znalezieniu odpowiedniego dla naszej klasy ćwiczenia klikamy „play”. Gra w Kahoota polega na tym, aby cały panel sterujący w postaci laptopa był u nauczyciela. Uczniowie widzą pytania wyświetlane przez projektor i ich zadaniem jest wejść na stronę kahoot.it, wpisać PIN gry (podany i wyświetlany przez nauczyciela), podać swoje imię i czekać, aż zabawa się rozpocznie. Nauczyciel ustawia czas przeznaczony na konkretne pytanie. Mamy też możliwość zaznaczenia jednej lub kilku (maksymalnie czterech) odpowiedzi. Warto tworzyć swoje kahooty lub można skorzystać z gotowych quizów. Ważne jest, aby nie używać Kahoota jako testów lub kartkówek. Cała magia tej gry zniknie, jeśli zamienimy to w sprawdzian wiedzy. Po skończonej grze mamy możliwość podejrzenia, kto jak zaznaczał odpowiedzi. Rezultaty można pobrać na komputer i przeanalizować bez konieczności oceniania. Druga ważna sprawa to dźwięk. Zadbajmy o to, by był dobrze słyszalny, ponieważ ścieżka dźwiękowa tej gry gwarantuje dodatkową porcję wrażeń! Zachęcam do zapoznania się z pilotażem gry na stronie: http://bit.ly/kahootPilotaż

Do czego jeszcze m...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,