Jakość dialogu między dorosłym i dzieckiem polega na woli i zdolności do obrony swojego punktu widzenia oraz do wysłuchania głosu drugiej strony. Jeśli natomiast punkt widzenia i wzajemne życzenia będą tylko krytykowane i sprowadzane do zera, to z dialogu zrobi się walka, a z niej nie wyniknie na pewno nic konstruktywnego. – Jesper Juul

Gadać można z każdym, ale rozmawiać bardzo mało z kim

Każdy uczeń ma prawo do dialogu. Prawo to przysługuje mu bez względu na poziom edukacji, bez względu na wiek, bez względu na zdolności i ograniczenia, bez względu na sprawność, zdrowie i potencjał, etc. Nauczyciel, który w jakikolwiek sposób wyklucza ucznia z komunikacji powinien jak najszybciej zmienić zawód. Dobra, niedyrektywna komunikacja w przestrzeni edukacyjnej, włączająca na równych prawach ucznia, jego rodzica oraz nauczyciela, to jeden z konstytutywnych elementów kształtujących sukces edukacyjny ucznia. Bez współpracy trudno mówić o wartości edukacji, o budowaniu atmosfery sprzyjającej uczeniu się, o partnerskich relacjach, czy o jakości pracy nauczyciela oraz całej szkoły. Jak pokazuje praktyka, nie każdy nauczyciel respektuje to prawo. Zdarzają się tacy pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy, którzy nie dostrzegają różnicy pomiędzy komunikatami typu: „wejdź proszę” a „wejdź”, czy „zapraszam Cię do mojego gabinetu”, a „wchodzić”.

Nauczyciel komunikuje się z uczniem w sposób niedyrektywny i uczy takiego dialogu. Uwzględnia także najlepsze zasady komunikacji. Zgodnie z teorią implikatur konwersacyjnych Paula Grice'a stosuje cztery maksymy: ilości - informacja w ilości stosownej do celu komunikacji, jakości - informacja prawdziwa, jest zgodna z prawdą, odniesienia - informacja istotna dla tematu komunikacji oraz sposobu - informacja jasna i zrozumiała, bez wieloznaczności w komunikacji. Podstawowa reguła Grice'a  zwana zasadą współpracy brzmi: „Uczyń swój udział konwersacyjny w przewidzianym dla niego momencie takim, jakiego wymaga zaakceptowany cel lub kierunek rozmowy, w którą jesteś zaangażowany”. Komunikacja językowa jest zachowaniem celowym i rządzi się pewnymi prawami, które trzeba znać i respektować. Naruszanie ich może stanowić źródło wszelkiego rodzaju nieporozumień, uniemożliwiających dobrą i skuteczną komunikację.  Zasadne mogłoby się wydawać dodanie jeszcze jednej zasady komunikacyjnej: maksymy grzeczności.

Nauczyciel, który chce skutecznie porozumiewać się ze swoimi uczniami oraz z ich rodzicami, szczególną uwagę powinien poświęcić doskonaleniu swoich kluczowych kompetencji z zakresu niedyrektywnej komunikacji werbalnej. W polu jego zainteresowań znajdą się najważniejsze umiejętności tj. zadawanie pytań, parafrazowanie, klaryfikacja, odzwierciedlanie oraz aktywne słuchanie. Trening komunikacyjny z wykorzystaniem wspomnianych narzędzi pozwala na prawidłowe i efektywne inicjowanie, prowadzenie, monitorowanie, ewaluowanie dialogu stanowiącego fundament procesu edukacyjnego, wychowawczego i opiekuńczego. Bardzo pomocne mogą okazać się w tym miejscu narzędzia coachingowe, które mają rozwojowy, motywujący i angażujący charakter. Wykorzystanie w szkole coachingu zwiększa efektywność komunikacji. Jednak to od nauczyciela zależy wybór metody, a poziom jej opanowania ma wpływ na jakość dialogu, osiąganego porozumienia oraz nawiązanej współpracy. Mówiąc o indywidualnej rozmowie z uczniem i rodzicami, warto pamiętać, że ważne jest nie tylko to, o czym się mówi, ale także, jak to się robi.

Model GROW

Chyba najbardziej znanym oraz najchętniej stosowanym narzędziem coachingowym jest model GROW. Bardzo dobrze przyjął się on także w przestrzeni edukacyjnej. I bywa implementowany w przeróżny sposób, w zależności od bieżących potrzeb i możliwości. Popularną metodę coachingową można porównać do mapy podróży, w którą można zaprosić zarówno ucznia, jak również jego rodzica. Ta podróż to metafora rozwoju. Nauczyciel wspiera podróżnika w procesie uczenia się podczas wyprawy. GROW pomaga wszystkie działania zaplanować i uporządkować.  Model GROW jest uniwersalnym, bardzo prostym i przejrzystym narzędziem. Jego podstawowym walorem jest możliwość zastosowania go w pracy nad różnymi wyzwaniami w rozmaitych przestrzeniach. Nazwa GROW jest akronimem czterech elemen­tów procesu pracy nad rozwojem. Te cztery elementy, które należy uwzględnić w pracy z uczniem oraz z jego rodzicem to: GOAL: cel, to obraz stanu pożądanego, do którego zmierzam dotrzeć;  REALITY: rzeczywistość, aktualna moja sytuacja, moje obecne miejsce; OPTIONS: opcje, to sposoby i środki, za pomocą których osiągnę cel; WILL:  wola, to motywacja, moje zaangażowanie w działanie.

MODEL GROW

 

  • Co chcesz osiągnąć?
  • Po co to robisz?
  • Co chcesz zmienić?
  • Nad czym chcesz pracować?
  • Jak chcesz, aby było po zmianie?
  • Jak się będziesz czuł, gdy Ci się uda?
  • Co możesz zmienić w swoim postępowaniu?

 

  • Jak jest w tej chwili?
  • Co, gdzie i kiedy się wydarzyło?
  • Jaki był przebieg zdarzeń?
  • Jak się z tym czujesz, jak to odbierasz?
  • Co już działa/co się udaje?
  • A co nie działa/co się nie udało?

 

  • Jakie masz opcje (możliwości)?
  • Co innego możesz zrobić?
  • Kto może Ci pomóc?
  • Co robią inni w takich sytuacjach?
  • Jakie działania podejmowałeś w podobnych sytuacjach?
  • Jak jeszcze inaczej możesz to zrobić?

Aby przeczytać dalszą część artykułu,