Odejść od tego, co typowe i schematyczne. Odejść od tego, co normalne i przewidywalne, aby wejść w alternatywny świat form nauczania języka polskiego! Jaki jest tego cel i sens? Aby zaktywizować, zaskoczyć, zaangażować i pobudzić do działania naszych uczniów! Jak to zrobić? Korzystając z innowacyjnych i alternatywnych metod pracy, narzędzi i pomysłów! Kreatywny i pomysłowy nauczyciel to taki, który nigdy nie będzie nudny w oczach ucznia. Jacy my jesteśmy? Głowa pęka od pomysłów, czy raczej nie chcemy wychodzić z pudełka? To prawda, że czasem się po prostu nie chce. Mamy do tego prawo! Wtedy zaangażujmy jeszcze bardziej naszych uczniów! Bądźmy drogowskazem, który daje wskazówki i wspiera w samodzielnej podróży z językiem polskim! Zapraszam Cię w podobną podróż, aby poznać alternatywne sposoby na naukę języka polskiego.

Innowacje pedagogiczne w promocji czytelnictwa

Innowacja pedagogiczna jako narzędzie zmiany i postępu w szkole – pomysły na realizację kół czytelniczych sprawdzone w placówkach z całej Polski

Zmiana i postęp w szkole odbywają się dzięki innowacjom pedagogicznym, które rozumiane są jako ulepszanie, modernizacja, unowocześnienie. Głównym ich celem są korzyści, które wyniesie uczeń. Innowacja ma zmieniać na lepsze, tworzyć i dawać coś lepszego niż dotychczas. Innowacje mogą być delikatne, wręcz kosmetyczne, czyli takie, które doskonalą istniejące już elementy lub system. Natomiast do drugiej grupy innowacji zaliczają się pomysły nowatorskie, czyli niosące dużą zmianę i nowość.

Jednym ze znanych i lubianych pomysłów jest organizowanie kół czytelniczych w swoich szkołach. Wyniki w internecie pokazują, jak w wielu szkołach takie programy i projekty powstają. Głównym celem jest promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz budowa relacji między uczestnikami przedsięwzięcia, a także z rodzicami, autorami i wydawcami. Inne cele ogólne to wywoływanie miłych asocjacji z procesem czytania, przygotowanie do roli czytelnika, budowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych, wzbogacanie słownictwa dzieci, doskonalenie umiejętności rozmowy o własnych przeżyciach, emocjach, kształcenie wrażliwości uczniów i rozwijanie fantazji. Wśród celów operacyjnych wymieniane są często następujące (podaję za panią Moniką Smykowską) – uczeń:„wie, jaką rolę w życiu człowieka odgrywa książka, określa nastrój utworu, prowadzi Zeszyt lektur; zapisuje metryczkę książki, wyodrębnia zdarzenia w tekście, analizuje i ocenia postępowaniebohaterów, słucha ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela, odgrywa określone role i scenki dramowe, rozwiązuje rebusy, krzyżówki tematycznie związane z bohaterami utworów literackich, zna tytuły i autorów książek, kojarzy nazwisko autora z tytułem i treścią lektury, rozpoznaje postacie z bajek, wypowiada się na temat ulubionych książek, recytuje wiersze, odróżnia prawdę i fikcję w literaturze, odróżnia poezję od prozy, potrafi korzystać z biblioteki, szanuje książkę, czyta wybrane utwory z zachowaniem odpowiedniej dykcji, intonacji i interpunkcji, czyta z podziałem na role z zachowaniem intonacji, tempa i pauz”.Pierwszy z interesujących projektów przygotowała pani Monika Smykowska w „Kole Małego Czytelnika”, który jest zgodny z założeniami Programu Wychowawczego Szkoły oraz z „Podstawą programową kształcenia ogólnego” – więcej na stroniehttp://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6877.Zachęcam do przyjrzenia się także projektowi „Nasza Mała Biblioteka” – więcej na stronie http://ezop.com.pl/nasza-mala-biblioteka.Jako trzeci warty przeanalizowania projekt został przygotowany przez panie: Bożenę Teresę Bujno, Iwonę Annę Czarkowską i Halinę Kosińską (szkoła podstawowa w Perlejewie) w ramach programu rozwijania zainteresowań czytelniczych „MAŁY CZYTELNIK”, który skierowany jest do uczniów klas 0–III –więcej na stronie http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7011.

Niestandardowe pomysły na czytanie lektur: Co mogą mieć wspólnego kostki do gry ze strukturą dzieła literackiego?

Przypomnijmy, jakie są trzy najważniejsze elementy struktury dzieła literackiego. Otóż mamy do czynienia z światem przedstawionym, podmiotem literackim oraz zawartością ideową utworu. Pytanie kolejne brzmi, jak połączyć te elementy z kośćmi do gry? Alternatywne nauczanie języka polskiego polega właśnie na takich niestandardowych połączeniach!Mój pomysł na analizę lektury szkolnej polega na przyporządkowaniu cyfrom od 1 do 6 odpowiednich wartości związanych ze strukturą dzieła. Kolejny etap to przygotowanie planszy składającej się z minimum trzydziestu po...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,