Koła zainteresowań w Twojej szkole a wśród nich koło czytelnicze w Twojej klasie! Zgadzasz się? Pewnie myślisz sobie, że pomysł jest całkiem interesujący, ale jak go zrealizować?

Nasze koło czytelnicze to nasza praca i duma!

Otóż, przede wszystkim zapytaj uczniów, jak idealne koło czytelnicze w idealnym szkolnym świecie wygląda. Jak się w nim zachowują uczniowie i nauczyciel. Jakie  mają zadania, obowiązki i prawa. Uczniowie wizualizując stan idealny podpowiedzą do czego się zabrać i do czego dążyć. Oczywiście, nie może być wszystko tak, jak chcą uczniowie, ale ich zdanie jest ogromnie ważne. Dlaczego? Koło czytelnicze bez czytelników nie ma sensu. To uczniowie wraz z nauczycielem, mają „wnosić” do niego ciepło, zaangażowanie, entuzjazm, pasję i chęć do wspólnego czytania. Zastanówmy się także, jak będzie przebiegał czas Waszych spotkań. Czy czytacie fragmentami książki, omawiacie je zgodnie z wytycznymi i już? Czy takie podejście spełnia wymogi nowoczesnego i kreatywnego nauczania z pasją? Otóż nie. I tutaj pora na wewnętrzną rozmowę z samym sobą i zastanowienie się, jakie mamy cele, do czego dążymy, co sprawi, że czas poświęcony tej aktywności będzie przyjemny i efektywny? Ile mogę dać z siebie, jako z nauczyciela, a o ile mogę prosić uczniów. To tylko kilka pytań, jednak aspektów do przemyślenia jest więcej. Pomijam te czysto formalne, czyli czas i miejsce spotkań. Przestrzeń, do której zapraszamy uczniów ma być niezwykle magiczna. Ma wskazywać na świat przedstawiony utworu literackiego, któremu jest dedykowane. Uczniowie powinni sami zadbać o wystrój, oczywiście pod okiem nauczyciela. Mam na myśli przygotowanie chociażby plakatów i umieszczenie ich w sali lekcyjnej. Pomyślmy o muzyce, która wprawia w dobry nastrój. Przecież może sobie cichutko grać w kątku klasy. Zorganizujmy wygodne miejsce do siedzenia. Jeśli nie mamy takiej możliwości, może warto nawiązać współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy chcieliby pomóc w sfinansowaniu miękkiego dywanu, komfortowego fotela lub wygodnych puf do siedzenia. Drugi pomysł to wspólne wyjście do pobliskiej kawiarni, w której czytanie i omawianie utworów literackich nabierze zupełnie nowego, a przede wszystkim odświeżonego charakteru. Jako poloniści wiemy dokładnie, jakie aspekty należy omawiać z uczniami i młodzieżą. Wiemy również, jak często „oklepane” są motywy i tematy. Trzymanie się schematów niestety nie sprawi, że uczniowie pokochają utwór, oni będą się przed nim bronić, jak tylko się da. Nie pozwólmy na to. Zorganizujmy spotkania kół czytelniczych w taki sposób, aby nasi czytelnicy mieli aż wypieki na twarzy z wrażenia! Zapytajmy, jak oni chcieliby wyreżyserować takie spotkanie. Na jakie elementy oni chcieliby zwrócić uwagę. Oddając część odpowiedzialności uczniowi, sprawiamy, że jego obecność w procesie uczenia się staje się ważna i niezastąpiona. Warto teraz nawiązać do pomysłów na wspólne spędzanie czasu z utworem literackim. Jak zaangażować czytelników koła? Pierwszy pomysł to wspólne gromadzenie materiałów dotyczących omawianego utworu na darmowym padlecie - http://padlet.com/. Tak zwane wspólne „chomikowanie” sprawi, że uczniowie poczują odpowiedzialność za swoją pracę. Będzie im zależało na wzbogacaniu zbiorów padletowych. A na pewno skorzystają z nich niejednokrotnie! Jak inaczej wykorzystać padlety w edukacji? Oto moje pomysły: aktywne mapy myśli; fiszki / flashacardy (słowo – zdjęcie); chomikowanie linków, na przykład do motywów literackich, lub słówek z danej kategorii. Drugi pomysł to tworzenie ogrodu odpowiedzi, dzięki https://answergarden.ch/ . Strona po założeniu konta przez nauczyciela daje możliwość zadawania pytań lub tematów otwartych, które wysyłamy uczniom. Oni natomiast otwierają tylko link, bez żadnego logowania i mogą śmiało uzupełniać odpowiedzi. Co ważne- anonimowo! W jaki sposób skorzystać z narzędzia w edukacji? Aby tworzyć anonimowe mapy myśli – na lekcji lub jako wyzwanie domowe; aby przygotowywać mapy utrwalające słownictwo lub zwroty. W temacie kół czytelniczych te dwa narzędzia świetnie sprawdzą się podczas pracy poza spotkaniami, do pracy własnej lub grupowej.

Czytasz lekturę? Kości opowieści prawdę Ci powiedzą!

Czytanie lektur od deski do deski na mojej lekcji – taki mamy plan. Mobilizujemy u...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,