Strona główna Metodyka Teksty kultury a nowe technologie

Teksty kultury a nowe technologie

Ścieżka: Nowe technologie na lekcjach języka polskiego
Agata Zakrzewska-Okrojek
Autor: Agata Zakrzewska-Okrojek

Analiza i interpretacja tekstów literackich nie dla każdego ucznia! Co to znaczy, że nie dla każdego?

Teksty kultury a nowe technologie

Najczęściej pierwszą reakcją na temat lekcji dotyczący analizy i interpretacji tekstów literackich jest zniechęcenie i wycofanie uczniów. Od lat słychać głosy, że liryki nie da się zrozumieć, bo to jest przecież liryka! Mam wrażenie, że my – poloniści, ale także rodzice, powoli dochodzimy do ściany. Rodzaje literackie są trzy i jeśli po kolei będziemy „eliminować” jeden po drugim z powodu trudności i niezrozumienia, to co nam pozostanie? Dlaczego użyłam słowa „eliminować”, czyli wykluczać i rezygnować? Już tłumaczę.

Świat biegnie do przodu w niesamowitym tempie. Dążymy do upraszczania niemalże wszystkiego! Jak więc można „męczyć się” z czymś, czego i tak nie rozumiemy? Czy jest sens? Oczywiście, że nie. Lepiej to po prostu odpuścić sobie i zostawić to – tak jest po prostu dzisiaj łatwiej. Ale musimy mieć świadomość, że nie tak powinno być. Każdy nauczyciel powinien zaszczepić w uczniach ziarenko ciekawości, dbać i pielęgnować o nie, jak tylko się da. Jeśli będziemy mówić i głęboko wierzyć w to, że jakiś wiersz jest trudny i że uczniowie i tak go nie zrozumieją, to znak, że potrzebujemy odświeżenia warsztatu naszej pracy. Świetnie przygotowany nauczyciel, polonista, dydaktyk – to klucz do sukcesu edukacyjnego naszych uczniów! Moim zdaniem jednym z elementów wspierających mogą być media elektroniczne i cyfrowe. Technologia jest wszędzie i nie ma się co oszukiwać, że jej nie ma. Właściwie na każdym kroku mamy kontakt z automatyzacją, cyfryzacją. Wykorzystajmy to w naszej pracy! Użyczmy jej sobie troszkę, by nasze lekcje były nowocześniejsze. Być może będzie to dobry sposób na sukces – sukces naszego ucznia. Na początek polecam kody QR i poszukiwanie tajemniczych kwadracików w sali lekcyjnej. Generator https://www.qr-online.pl/ potrafi jednorazowo przygotować nawet dwanaście kodów (takich samych)! W kodzie można ukryć link do strony www, przekierować ucznia do serwisu YouTube, zadać pytanie, wkleić grafikę. Stwarza to wiele możliwości, by w ciekawy sposób omówić wiersz lub lekturę szkolną! Nauczycielu, przygotuj sobie wcześniej zestaw linków aktywnych do materiałów z omawianego w szkole zagadnienia. Dzięki temu twoja praca będzie wykonana raz i na długo. Wydrukowane kwadraty z treścią lub pytaniem przyklejamy w dość nietypowych miejscach w sali. Jak to zrobić, aby nie pobrudzić świeżo malowanej ściany? Można użyć plastycznej masy klejącej wielokrotnego użytku. Trzeba poszukać w sklepach opakowań z BluTackiem! Do pytań otwartych, które wymagają dłuższej wypowiedzi (pisemnej) ucznia, warto przygotować karty pracy, na których będą pracować uczniowie. Jeśli masz do dyspozycji kilka kompletów słuchawek, możesz pomyśleć o genialnym pomyśle, jakim są „gadające ściany”. W tajemniczym kodzie QR możesz umieścić link do filmików na YT. Uczniowie muszą zeskanować kod, rozkodować i wysłuchać tekstu, a następnie (jeśli przygotujesz) odpowiedzieć na szereg pytań (po słuchaniu ze zrozumieniem). Warto zaaranżować przestrzeń klasy, by miała swoje stacje, czyli odpowiednie miejsca, które będą poświęcone tym samym czynnościom. Poszukiwanie QR kodów czy praca z „gadającymi ścianami” to tylko dwa sposoby na naprawdę świetne zajęcia w twojej szkole! A może quizy zamiast odpytywania z treści lektury? Świetnymi narzędziami są Kahoot oraz Quizalize. Oba programy nadają się do pracy w grupie oraz dają możliwość zadania uczniom quizu jako wyzwanie domowe – bez obecności nauczyciela!

Uczeń – nauczyciel – komunikowanie (się) w perspektywie rewolucji cyfrowej i kształcenie językowe z wykorzystaniem technologii informacyjnych (język wobec cyberprzestrzeni)

Komunikacja z nauczycielem przez Internet! Naprawdę to możliwe? Oczywiście! I to bez dodatkowym kosztów, danych do rejestracji i co najważniejsze – bez logowania! Nauczyciel zakłada pokój do konwersacji na stronie https://todaysmeet.com/ oraz udostępnia uczniom adres wirtualnego pokoju. Jednym kliknięciem myszki stajemy się uczestnikami żywej rozmowy w Internecie! Todaysmeet.com jest dobrym sposobem na zbieranie informacji, słów kluczy, skojarzeń z tematem lekcji. Może pełnić rolę rozgrzewki (jako praca przed lekcją) lub podsumowania (jako przedłużenie czasu lekcji). Pokoje polecam otwierać do danych lektur szkolnych, epok literackich, czyli kategorii, wokół których pracujemy z młodzieżą. Z mniejszymi dziećmi ten pomysł też powinien się sprawdzić, jednak polecam wcześniejszy kontakt z rodzicami i akceptację używania narzędzia na lekcjach i poza nimi. Rewolucja cyfrowa ułatwia także komunikowanie się w sposób niestandardowy. Mo...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,