Każdy uczeń jest wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju, a jednocześnie inny od pozostałych, dlatego nie możemy jednakowo traktować wszystkich i stosować wobec każdego takiego samego działania. Każdy uczeń posiada własną historię, własne pragnienia, marzenia, potrzeby, preferencje i wyspy kompetencji.

W poszukiwaniu wysp kompetencji ucznia

Wyspy kompetencji to obszary funkcjonowania dziecka, które są dla niego źródłem satysfakcji, zadowolenia. Uczniowi, który zdaje sobie sprawę, że jego dokonania na tle klasy przedstawiają się słabo, warto pomóc, pokazując mu dziedziny, w których się sprawdza, czyli jego wyspy kompetencji. Ma to bardzo pozytywny wpływ na samoocenę dziecka. Optymalna samoocena jest determinantem mającym wpływ na rozwój człowieka i chroniącym go przed czynnikami ryzyka.

Każde dziecko trzeba prowadzić, jako drogocenne i jedyne w swoim rodzaju, do jego osobistej doskonałości (...). Należy dozować przeszkody tak, by dziecko było w stanie je przekroczyć.

Émile Chartier

Przytoczone słowa stanowią kwintesencję w zakresie determinantów prawidłowego rozwoju dziecka, warto zatem wspomagać ucznia, aby osiągnął osobistą doskonałość.

W jaki zatem sposób rozwijać wyspy kompetencji?

Po pierwsze, określ obszary, które będą podlegały ocenie – możemy tutaj wymienić:

  • sprawność ruchową,
  • zdolności edukacyjne,
  • twórczość,
  • zdolności artystyczne,
  • motywację do działania,
  • komunikację,
  • analityczne myślenie,
  • zdolności,
  • uzdolnienia,
  • cechy osobiste,
  • zainteresowania.

Podane przykłady nie wyczerpują katalogu obszarów, mają jedynie charakter poglądowy. Ważne, aby w każdym uczniu dostrzec nawet najdrobniejszą pozytywną cechę i wykorzystać ją w celu rozwijania potencjału.

Możesz również zbadać rodzaj inteligencji.

Spis obrazujący typy inteligencji i preferencje w tym zakresie[1]

Inteligencja językowa

Uczeń:

  • lubi czytać,
  • lubi słuchać bajek, opowiadań, wierszy,
  • chętnie przyłącza się do rozmowy,
  • wie, jak objaśniać, argumentować,
  • często broni swojego zdania,
  • tłumaczy innym dzieciom, jak rozwiązać jakiś problem,
  • lubi ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne,
  • lubi pisać opowiadania.

Inteligencja matematyczno-logiczna

Uczeń: 

  • lubi liczyć,
  • lubi rozwiązywać zadania,
  • lubi rozwiązywać zagadki i wyciągać wnioski,
  • jest dociekliwy,
  • jest systematyczny,
  • jest dobrze zorganizowany,
  • zadaje dużo pytań,
  • sprawdza, czy wszystko jest poprawnie obliczone, napisane.

Inteligencja wizualno-przestrzenna

Uczeń: 

  • lubi oglądać filmy, pokazy multimedialne,
  • dostrzega szczegóły, które umykają innym,
  • lubi projektować,
  • chętnie wykonuje prace techniczne,
  • lubi rozwiązywać rebusy, łamigłówki obrazkowe,
  • w jego zeszytach jest dużo kolorowych podkreśleń,
  • łatwiej się uczy, gdy obok tekstu są obrazki, diagramy, mapki, labirynty,
  • ładnie rysuje różne tematy,
  • na jego rysunkach jest dużo szczegółów, kolorów,
  • lubi lepić z plasteliny.

Inteligencja muzyczna

Uczeń:

  • lubi słuchać muzyki,
  • chętnie uczy się tańca,
  • ładnie śpiewa,
  • łatwo rozpoznaje brzmienie instrumentów,
  • szybko uczy się gry na instrumentach,
  • często nuci lub pogwizduje,
  • lubi uczyć się, słysząc w tle muzykę,
  • uważa, że w każdej muzyce ukryte są emocje.

Inteligencja przyrodnicza

Uczeń:

  • lubi oglądać albumy ze zwierzętami,
  • szybko rozpoznaje i nazywa wiele roślin i zwierząt,
  • lubi wycieczki przyrodnicze,
  • często rozmawia o napotkanych okazach przyrodniczych,
  • opiekuje się kwiatami,
  • opiekuje się zwierzątkiem,
  • marzy o egzotycznych podróżach.

Inteligencja kinestetyczna

Uczeń:

  • nie lubi siedzieć bezczynnie,
  • często się wierci i kręci lub manipuluje przedmiotami,
  • najlepiej się uczy wtedy, gdy może wziąć coś do ręki, wykonać czynność, klaskać, chodzić,
  • lubi sport,
  • lubi taniec,
  • lubi zabawę w teatr,
  • chętnie majsterkuje,
  • ma wyrazistą mimikę i gestykulację.

Inteligencja interpersonalna

Uczeń:

  • lubi chodzić do szkoły,
  • łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami,
  • łatwo nawiązuje kontakty z dorosłymi,
  • lubi wszystko organizować,
  • aktywnie działa w samorządzie uczniowskim,
  • ma ciekawe pomysły,
  • <...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,