Scenariusz zajęć dla szkoły ponadpodstawowej.

Nie bój się skrytykować arcydzieła, czyli czy najważniejsza powieść polskiego realizmu jest przereklamowana?

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • odnajdywanie informacji w tekstach krytycznych,
  • umiejÄ™tność odnajdywania ironii,
  • formuÅ‚owanie wÅ‚asnego stanowiska,
  • umiejÄ™tność konstruowania argumentów na rzecz przyjÄ™tej tezy

Metody i formy pracy:

  • praca z tekstem,
  • praca indywidualna,
  • dyskusja.

Wykorzystane materiały dydaktyczne:

wiersz Norwida pt. Przepis na powieść warszawską, fragmenty XIX-wiecznych recenzji Lalki.

Uwagi wstępne:

Lekcja powinna zostać przeprowadzona na koÅ„cu cyklu zajęć poÅ›wiÄ™conych Lalce. Uczniowie powinni zapoznać siÄ™ wczeÅ›niej z wszystkimi niezbÄ™dnymi dla rozumienia powieÅ›ci treÅ›ciami. Klasa przychodzi na lekcjÄ™ z przygotowanÄ… pracÄ… domowÄ…. Zadaniem uczniów byÅ‚o znalezienie w internecie recenzji powieÅ›ci Prusa, jednej pozytywnej, drugiej negatywnej. Uczniowie mieli wypisać zalety i wady Lalki. NajÅ‚atwiej zasugerować, by posÅ‚użyli siÄ™ recenzjami „zwykÅ‚ych” odbiorców literatury zamieszczonych na portalach czytelniczych.

Faza wstępna lekcji:

  • Lekcja rozpoczyna siÄ™ od przeczytania uczniowskich prac. Powinny wybrzmieć najważniejsze argumenty przemawiajÄ…ce na korzyść i na niekorzyść lektury. Cytaty z recenzji powinny akcentować zarówno subiektywne, jak i obiektywne wartoÅ›ci dzieÅ‚a. TablicÄ™ należy podzielić na cztery części:

  OCENA SUBIEKTYWNA   POZYTYWNA

  OCENA SUBIEKTYWNA   NEGATYWNA

  OCENA OBIEKTYWNA   POZYTYWNA

  OCENA OBIEKTYWNA   NEGATYWNA

 

  • Po zapeÅ‚nieniu miejsc przeznaczonych na poszczególne odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów o to, by przepisali powyższe oceny Lalki, a nastÄ™pnie dodali od siebie po jednej ocenie, która zgadza siÄ™ z ich odbiorem powieÅ›ci.
  • Nauczyciel zadaje pytanie: „Która z powyższych kategorii wydaje siÄ™ Wam najistotniejsza? Najbardziej wartoÅ›ciowa dla przyszÅ...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,