Wymagania podstawy programowej:
Klasy VII–VIII.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę.
Przygotowanie do lekcji:
uczniowie przynoszą na lekcje komórki/tablety z dostępem do Internetu.
Kryteria sukcesu:
- umiem dotrzeć do informacji i zdefiniować pojęcie retoryka,
- wyszukuję, analizuję informacje zaczerpnięte z tekstu,
- rozumiem pojęcie perswazji i potrafię zaobserwować strukturę tekstu o takim charakterze,
- rozumiem i nazywam intencję wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym,
- umiem wyciągnąć wniosek z przesłanek i przesłanki z wniosku, czyli konstruuję argumenty logiczne,
- podejmuję próby posługiwania się środkami retorycznymi.
Przebieg lekcji
- Lekcja zaczyna się od przedstawienia się wszystkich uczniów imieniem i epitetem nazywającym pozytywną cechę ucznia.
- Uczniowie uzasadniają wybór tej cechy, kończąc zdanie:
Lubię tę cechę u siebie, ponieważ …………………………………………….......…………….
- Nauczyciel przedstawia cel lekcji: Będziemy zastanawiać się nad tym, jak skutecznie przekonać kogoś do swoich racji i postaramy się zaobserwować środki językowe, które pomagają przekonać odbiorcę do naszych racji.
- Na początek definiujemy pojęcie "retoryka".
Uczniowie, korzystając ze smartfonów, szukają informacji dostępnych na stronach internetowych i na tej podstawie dopisują słowa skojarzenia, zapisując je w postać krzyżówki z hasłem (karta pracy, załącznik 1), np.
Na tej podstawie definiują pojęcie "retoryka", zwracając uwagę na cel wypowiedzi retorycznej i środki osiągania celu (uzupełnianie luk w zdaniach z karty pracy):
Retoryka jest ………………………………………. Celem wypowiedzi retorycznej jest kształcenie …………………………… i uczenie ……………………………………………. Dla osiągnięcia celu wypowiedź retoryczna zawiera określone środki perswazji. Należą do nich: …………………………………………………………………………………………. Równie ważne jest przygotowanie wystąpienia, co jego ……………………………………
- Obserwacja tekstu o charakterze retorycznym, nazywanie jego cech i środków służących realizacji celu wypowiedzi.
ORĘDZIE MIĘDZYNARODOWEGO INSTYTUTU TEATRALNEGO
NA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU – 27 MARCA 2014
- Gdziekolwiek na Ziemi mieszkają ludzie, rodzi się tam niepowtarzalny Duch Teatru.
- Pod drzewami w małych wioskach, a także na nowoczesnych scenach światowych metropolii; w szkolnych korytarzach, na polach i w świątyniach; w slumsach i na miejskich placach, w domach kultury i piwnicach biedaków ludzie zbliżają się do siebie, by współuczestniczyć w efemerycznych światach teatralnych, które tworzą, by wyrazić swą ludzką złożoność, różnorodność, słabość w żywym ciele, w oddechu, w głosie.
- Spotykamy się, by szlochać i by pamiętać; by śmiać się i rozmyślać; by uczyć się, by zaświadczać, by marzyć. Spotykamy się, by zamyślić się nad zręcznością techniki i by ucieleśnić bogów. Aby wspólnym...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się
Anna Rogala-Goj
Nauczycielka, polonistka, wychowawczyni, arteterapeutka.