Bohaterowie mitów greckich – idziemy do Żywej Biblioteki. Lekcja powtórzeniowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

utrwalenie wiadomości na temat poznanych mitów greckich.

O scenariuszu

Uczennice i uczniowie zazwyczaj są bardzo zaangażowani w pracę podczas lekcji, w trakcie których poznają mity greckie. Zaskoczeni losem śmiertelników uwikłanych często w konflikty z bogami, wchodzą w dyskusję z kolegami i koleżankami oraz nauczycielem, próbując poznać motywy działania i ludzi, i mieszkańców Olimpu. Dlatego też zdecydowałam przeprowadzić lekcję powtórzeniową z mitów w taki sposób, by jeszcze bardziej zaangażować moich podopiecznych i utrwalić wiadomości zdobyte podczas wcześniejszych zajęć.

Proponowany scenariusz lekcji uwzględnia pracę z uczniami metodą Żywej Biblioteki. Co to jest Żywa Biblioteka? Żywa Biblioteka – to rodzaj projektu, który polega na tym, że każdy "czytelnik" może wypożyczyć z nie do końca tradycyjnej biblioteki "żywą książkę", czyli tak naprawdę osobę z grupy społecznej, zawodowej, wyznaniowej i innej, postrzeganej najczęściej stereotypowo. Wypożyczenie "żywej książki" ma na celu rozmowę z daną osobą o jej życiu, doświadczeniach, sposobie postrzegania świata, sposobie spędzania wolnego czasu, zainteresowaniach i pasjach, by przełamać stereotypowe poglądy na grupę, której dana osoba jest reprezentantem, zlikwidować projekcje i ukryte bądź jawne uprzedzenia. Nad całością wydarzenia czuwają „bibliotekarze“ – w tym wypadku może to być nauczyciel moderujący przebieg lekcji bądź wyznaczony uczeń lub uczennica. Żywa Biblioteka często wykorzystywana jest przez nauczycieli jako metoda pracy podczas lekcji.

Doświadczenie podpowiada mi, że warto porozmawiać z uczniami i uczennicami i przydzielić lub uzgodnić "role" przed lekcją opartą na metodzie Żywej Biblioteki. Zadaniem domowym młodzieży jest przygotowanie się do ...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,