Szkoła podstawowa
Nie
Cykl zajęć
Temat/cel lekcji: Kształtowanie umiejętności argumentacji.
Grupa wiekowa: Klasa VII, VIII.
Potrzebne narzędzia TIK: Telefony z dostępem do Internetu, konto Google, komputer, projektor.
Czas potrzebny do realizacji tematu: 2 x 45 minut (język polski, zajęcia integracyjne w ramach godziny wychowawczej).
SŁOWNICZEK[1]:
BLOG – strona internetowa zawierająca posty (wpisy) ułożone chronologicznie.
VLOG (wideoblog) – odmiana bloga internetowego zawierającego nagrania filmowe o zróżnicowanej tematyce (edukacyjnej, informacyjnej, rozrywkowej). Vlogerzy za pomocą nagrań, zwykle zachowujących ciągłość, mówią np. o swoich zainteresowaniach, pokazują, jak coś wykonać.
YOUTUBER – osoba prowadząca vloga w serwisie Youtube.
Dlaczego akurat argument?
Lekcje poświęcone pisaniu rozprawki rozpoczynam od omówienia trzech najczęściej, moim zdaniem, popełnianych przez uczniów błędów, mianowicie: pisania pracy bez najbardziej chociaż skrótowego planu (co skutkuje zaburzeniami w kompozycji), tendencji do „wyliczania”, czyli zaczynania każdego akapitu części właściwej rozprawki od liczebnika porządkowego, a także utożsamiania argumentu z tekstem kultury. Mówię do uczniów: Wyobraźcie sobie, że prosicie rodziców o to, by pozwolili wam wyjść wieczorem na dwór. Oni się nie zgadzają. Zaczynacie ich błagać ze łzami w oczach. A oni na to: "nie, ponieważ Czerwony Kapturek; nie, ponieważ Quo vadis; nie, ponieważ Balladyna”. Uczniowie się śmieją, ale za chwilę na podstawie podanych przykładów lektur tworzą argumenty typu: „Nie, ponieważ możesz spotkać wilka”. I często przynosi to pozytywne skutki, jednak w wielu pracach uparcie powraca błąd, o którym mowa.
W tym artykule chciałabym zaproponować atrakcyjne dla uczniów ćwiczenie z zakresu argumentacji – nagrywanie internetowego vloga. Przy okazji zostaną też poruszone kwestie bezpieczeństwa w sieci.
Pomysł na lekcję
1. Lekcję warto zacząć od obejrzenia z uczniami kilku vlogów. Można im zaproponować jakieś nagrania (np. o książkach lub DIY, czyli „zrób to sam”[2]) albo zdać się na propozycje młodzieży.
2. Rozmawiamy z uczniami o sposobach filmowania (kamera może być unieruchomiona lub telefon można trzymać w ręce, pokazując na przemian otoczenie i swoją twarz).
3. Zapowiadamy uczniom, że będą nagrywać vlogi, ale najpierw poruszamy kilka zagadnień technicznych oraz związanych z bezpieczeństwem:
Fot. 1. Opcje dotyczące prywatności podczas wgrywania filmu na YouTube
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się