Gdzie leży pies pogrzebany? Scenariusz zajęć dla szkół ponadpodstawowych.

Gdzie leży pies pogrzebany

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

Na lekcji wśród uczniówsą kształtowane, wzbogacane oraz doskonalone umiejętności:

  • czytania, analizowania, interpretowania literatury oraz tekstów kultury,
  • czytania wzajemnej korespondencji sztuk, szukania analogii i kontekstów,
  • formułowania i uzasadniania sądów nt. dzieł literackich oraz innych tekstów kultury

Cele operacyjne

Uczeń na lekcji:

  • pozna sposoby kreowania świata przedstawionego w utworze,
  •  zrozumie pojęcie oraz rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych motywu literackiego i toposu w utworach literackich,
  •  zapozna się z rolą i znaczeniem pytań w komunikacji

 

Uczeń  po lekcji potrafi:

  • odczytywać teksty kultury na różnych płaszczyznach,
  • interpretować wartości etyczne utworu literackiego,
  • porównywać utwory literackie, dostrzegać kontynuacje

 

Uczeń w czasie lekcji:

  •  dostrzega żywotność motywów mitologicznych, wskazując na ich przesłanie, inspirującą siłę oraz ich znaczenie dla tworzenia systemu wartości,
  • odczytuje utwór w kontekście własnych doświadczeń

 

Metody i techniki dydaktyczne

metoda praktyki pisarskiej, koniczynka – integracja, mówiąca ściana, mapa skojarzeń, magiczne pytania, drama, wywiad z bohaterem literackim, 20 sposobów na…

Formy pracy

praca w parach, praca w grupach, praca zespołowa

 

Środki i pomoce dydaktyczne

  • KARTA PRACY: Magiczne pytania
  • QUIZ:Czy rozumiesz słowa, których używasz?
  • ANKIETA: Wyjściówki – pytania rozwojowe na wyjście!
  • ĆWICZENIA: zestaw ćwiczeń oraz zadań domowych nawiązujących do tematyki lekcji

 

Literatura pomocnicza

  1. Adams M., Myślenie pytaniami, Warszawa 2012.
  2. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998.
  3. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
  4. Kuziak M., Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?, Bielsko-Biała 2005.
  5. Petty G.,Nowoczesne nauczanie, Gdańsk 2011.
  6. RogersJ., Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańsk 2013, s. 79–82.
  7. Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu, Wrocław 2012.
  8. Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, Poznań 2013.

 

FAZA WPROWADZAJĄCA

1) Otwarcie lekcji w formie autoprezentacji. Proste ćwiczenie integracyjne pn. Koniczynkapozwala uczniom na: pobudzenie aktywności, motywacji i zaangażowania, rozwijanie swoich najlepszych stron, uruchomienie twórczego myślenia oraz na dzielenie się własnymi doświadczeniami. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie – w odniesieniu do swojego doświadczenia – czterech zdań przyporządkowanych kolejnym czterem listkom koniczynki:

  • Szczęście to…
  • Ostatnio inspiruje mnie…
  • Mój sukces z dzieciństwa to…
  • Moim marzeniem jest…

 

2) Zamieszczenie na tablicy trzech sentencji. Uczniowie piszą trzy krótkie komentarze
i umieszczają je pod cytatami na karteczkach samoprzylepnych w trzech kolorach. W ten sposób powstaje tzw. „mówiąca ściana”, która pozwala na poznanie zdania wszystkich uczniów. Zespół klasowy zapoznaje się z komentarzami, analogicznie jakby czynił to, wyświetlając posty na portalu społecznościowym. Uczniowie mają możliwość komentowania „opublikowanych” na „tablicy” komentarzy. Mogą to czynić w formie wypowiedzi ustnej.

  • „Dzieci teraz są okropne – stale pochłaniają jedzenie, kłócą się z rodzicami i tyranizują swoich nauczycieli” – Sokrates, 425 p.n.e.
  • „Mów dziecku, że jest dobre, że mąd...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,