Scenariusz zajęć dla szkoły ponadpodstawowej.

Horacy „Do Banduzji” – co może zrobić literatura?

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

  • czytanie ze zrozumieniem dzieła literackiego,
  • dostrzeganie wartości charakterystycznych dla twórczości Horacego,
  • czytanie ze zrozumieniem wiersza Horacego,
  • wykorzystanie w interpretacji wiedzy na temat twórczości poety,
  • wprowadzenie pojęć związanych z wartościami literatury.

Metody i formy pracy:

  • praca w grupie,
  • praca z tekstem,
  • praca indywidualna.

Uwagi wstępne

Lekcję należy przeprowadzić pod koniec spotkań z twórczością antycznego poety, najlepiej po omówieniu Exegi monumentum, gdy uczniowie mają już pełną wiedzę na temat horacjanizmu oraz motywu „non omnis moriar.”

 

Wstępna faza lekcji:

  • Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (Karta pracy 1) oraz definicje trzech rodzajów wartości, jakie może przenosić literatura. Prosi uczniów, by odpowiedzieli na następujące pytania:
  1. Do której wartości można dopasować podany fragment?
  2. W jakim (głównie) celu mógł zostać napisany podany tekst?
  3. Co może z niego „wziąć dla siebie” czytelnik?

 

Przykładowe rozwiązanie (Załącznik 1)

Wnioski nasuwają się następujące – literatura bardzo często jest nośnikiem różnych wartości. Najczęściej mają one charakter albo poznawczy (autor umożliwia odbiorcom zapoznanie się z pewną prawdziwą lub wykreowaną rzeczywistością), es...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,