Scenariusz lekcji języka polskiego dotyczącej dramatu W. Szekspira Makbet z wykorzystaniem kostek narracyjnych.
Cele operacyjne
Uczeń na lekcji
- formułuje sądy, które potrafi uzasadnić,
- odnajduje i wskazuje najważniejsze z punktu widzenia rozwoju akcji wydarzenia,
- buduje plan wydarzeń,
- na podstawie planu, z wykorzystaniem kostek narracyjnych, tworzy własne streszczenie tekstu literackiego,
- wskazuje na cechy gatunkowe dramatu elżbietańskiego
Uczeń po lekcji potrafi
- dokonać analizy i interpretacji omawianego tekstu,
- wskazać wydarzenia kluczowe w utworze,
- wymienić cechy gatunkowe dramatu szekspirowskiego
- dokonać streszczenia omawianego utworu
Uczeń w czasie lekcji
- rozumie wartość dokonywanych przekładów intersemiotycznych,
- opracowuje tekst barokowy z wykorzystaniem nieszablonowych metod i środków,
- pracuje w zespole nad opracowaniem powierzonego zadania,
- dokonuje konstruktywnej oceny pracy nie tylko swojej, ale również swoich kolegów i koleżanek z klasy
Metody i techniki dydaktyczne:
burza mózgów, pogadanka heurystyczna, streszczenie problemowe , feedback (elementy oceniania kształtującego).
Formy pracy:
praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna.
Środki i pomoce dydaktyczne
- karta pracy: Dwa teatry;
- ankieta: Moja aktywność na zajęciach;
- quiz: Co wiem o dramacie szekspirowskim?
- ćwiczenia: Zestaw ćwiczeń nawiązujących do toku lekcji;
- kostki narracyjne (Story Cubes lub inne);
- karty z wydarzeniami;
- Słownik terminów literackich.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
- Zajęcia rozpoczynają się od krótkiego przypomnienia cech dramatu. Na tablicy zostaje zapisane słowo DRAMAT i uczniowie podają skojarzenia do tego słowa.
- W kolejnym kroku przewidziana jest praca w parach. W ten sposób opracowywane są najważniejsze informacje dotyczące dramatu antycznego i elżbietańskiego (każdy z młodych ludzi w parze pracuje nad innym typem dramatu). Jeśli to ...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się