Strona główna Materiały do pracy Scenariusze lekcji Obcy? A może nie taki wcale obcy?! – sylwetka głównego bohatera powieści Ireny Jurgielewiczowej pod tytułem „Ten obcy”.

Obcy? A może nie taki wcale obcy?! – sylwetka głównego bohatera powieści Ireny Jurgielewiczowej pod tytułem „Ten obcy”.

Ścieżka: Alternatywne formy nauczania na lekcjach języka polskiego
Agata Zakrzewska-Okrojek
Autor: Agata Zakrzewska-Okrojek

Obcy? A może nie taki wcale obcy?! – sylwetka głównego bohatera powieści Ireny Jurgielewiczowej pod tytułem „Ten obcy”.

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • uczeń potrafi wykazać się znajomością synonimów do słowa „obcy”,
  • uczeń potrafi scharakteryzować głównego bohatera – jako „obcego”,
  • uczeń potrafi napisać wypowiedź argumentacyjną na temat: „Obcy? A może nie taki wcale obcy?! – moja opinia na temat głównego bohatera powieści Ireny Jurgielewiczowej pod tytułem »Ten obcy«”

PRZEBIEG LEKCJI

 Część wstępna:

 Zadanie wstępne – WŁÓCZKA

Uczniowie w miarę możliwości siedzą do siebie przodem i rzucają między sobą kłębek włóczki. Zadaniem każdego z uczniów, który złapie kłębek, jest podanie wydarzenia z książki, nazwanie bohatera lub wygłoszenie swojej opinii o przeczytanej lekturze. Nauczyciel moderuje ćwiczenie, tak aby włóczka była u każdego z uczniów.

Zadanie 1

Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy myśli na kartach pracy rozdanych przez nauczyciela (załącznik 1).
Pracują w parach. Młodzież wpisuje do map myśli słowa, zwroty, formuły – wszystko to, co kojarzy się ze słowami „obcy” i „obcość”.
Po stworzeniu w parach mapy myśli uczniowie dzielą się na forum klasy swoimi asocjacjami. Nauczyciel tworzy jedną wspólną mapę myśli z hasłem „obcy”.

Część środkowa:

Zadanie 2

Zadaniem uczniów jest uzupełnienie notatki graficznej na temat głównego bohatera. Ważne, aby każdy z uc...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,