Scenariusz zajęć dla szkoły ponadpodstawowej.

Ortografia ze świętym Mikołajem

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

  • powtórzenie zasad ortografii (pisownia ó, u, ż, rz, ch, h)

Przebieg lekcji

Część wstępna:

Powtórzenie zasad pisowni liter ó, u, ż, rz, ch, h. Uczniowie na kartce formatu A4 rysują kształt swojej ręki. Na środku wpisują daną trudność ortograficzną, natomiast „w palcach” uzupełniają zasady ortograficzne. Można wykorzystać ten motyw ręki jeszcze inaczej – jedna ręka to jedna zasada ortograficzna, a na palcach wpisujemy przykładowe wyrazy. Inną możliwością powtórzenia zasad jest rozwieszenie w klasie kilku fragmentów tablicy samoprzylepnej elektrostatycznej, która przylega do ściany i po której można pisać markerem. Każda tablica – to jedna trudność ortograficzna. Uczniowie podchodzą do tablic (najlepiej sześć tablic – do liter ó, u, ż, rz, ch, h), uzupełniają zasady i podają przykłady wyrazów.

Część środkowa:

Nauczyciel ma przygotowane następujące ćwiczenia dla uczniów pracujących w parach lub pojedynczo.

Ortograficzne rzepy

To ćwiczenie, które polega na dopasowaniu odpowiedniej litery (pisownia ó, u, ż, rz, ch, h) do pola z niepełnym wyrazem. Tarczą ze słowami jest duży papierowy talerzyk, który dzielimy na osiem kawałków (jak pizza). Uczniowie zdobią swoje talerzyki zgodnie z okolicznościami. Na środku każdego pola jest miejsce na rzep ze słowem. Nauczyciel rozdaje uczniom po 8 lub 16 słów (lub więcej – w zależności od potrzeby). Uczniowie na małych spinaczach dekoracyjnych mają przyklejone brakujące literki (do wydrukowania 18 gotowych kompletów literek w załączniku). Zadaniem uczniów jest dopasować literkę do słowa zgodnie z zasadami ortografii.

Mikołajkowe kubeczki

Do tego ćwiczenia potrzebujemy kilka specjalnych świątecznych kartonowych kubeczków na parę dzieci. Najlepiej, aby zawsze było parzyście, tak jak w przypadku trudności ortograficznych (ó/u, ż/rz, ch/h). Do każdego kubeczka na froncie przyklejamy wybraną lub wylosowaną przez ucznia literkę (ó, u, ż, rz, ch, h – w załączniku komplet literek gotowy do druku). Zadaniem uczniów jest zgromadzenie trzydziestu trudnych dla nich słów z każdą wskazaną literą. Zapisują wyrazy na wcześniej przygotowanych karteczkach w kształcie np. chmurek, choinek. Ważne jest, aby zapisać słowo nie w pełni, tzn. w miejscu trudnej dla nich literki zostawiają lukę. Kiedy kubki będą pełne karteczek ze słowami, uczniowie wymieniają się z inną parą swoimi kubeczkami i rozwiązują ćwiczenie. Gra polega na wrzucaniu odpowiednich wyrazów do oznaczonych literami kubków.

Dobble z Mikołajem!

Gorąco polecam wygenerować samodzielnie karty Dobble na stronie http://dobblemania.pl/. Wys...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,