Scenariusz lekcji języka polskiego

Porozmawiajmy bez granic o „Granicy” Zofii Nałkowskiej.

Etap szkolny

Liceum

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Godzina lekcyjna

Cele

  • uczeń potrafi wykazać się znajomością powieści psychologicznej pod tytułem „Granica” Zofii Nałkowskiej;
  • uczeń potrafi scharakteryzować głównego bohatera - Zenona Ziembiewicza;
  • uczeń potrafi wyjaśnić tytuł lektury szkolnej - w różnych kontekstach;
  • uczeń potrafi podać synonimy do słowa ‚granica’ oraz powiązać je z treścią książki;
  • uczeń potrafi opowiedzieć o przekroczonych granicach Zenona Ziembiewicza;

PRZEBIEG LEKCJI

 

Część wstępna:

Zadanie 1

Nauczyciel podaje uczniom link do strony, na której umieścił bardzo krótkie zadanie brzmiące „Granica to:…”.

Link do ćwiczenia interaktywnego: https://answergarden.ch/876486

Zadaniem uczniów jest (bez logowania) otworzyć wskazaną stronę oraz dopisać swoje skojarzenia, zwroty i sformułowania, które będą wyjaśnieniem słowa ‚granica’.

Na tablicy lub monitorze interaktywnym pojawia się mapa myśli ze wszystkimi wpisanymi przez uczniów słowami. Jeśli będą się powtarzały, zostanie to również napisane w postaci (2) przy danym słowie.

Nauczyciel omawia i analizuje wspólnie z uczniami ich odpowiedzi. Zastanawiają się, jak asocjacje uczniów pasują do znaczenia tytułu książki, która będzie omawiana.

 

Część środkowa:

Zadanie 2 - ZAŁĄCZNIK 1

 

Uczniowie wpisują wyjaśnienia słowa ‚granica’ w czterech kontekstach, jako granica społeczna, moralna, psychologiczna i filozoficzna. Po skończeniu, następuje sprawdzenie zadania.

 

Granica społeczna

Granica moralna

Granica psychologiczna

Granica filozoficzna

 

 

 

 

 

Zadanie 3

Kim jesteś, Zenonie? - to pytanie do rozstrzygnięcia w trzecim zadaniu. Uczniowie zbierają informacje o głównym bohaterze. Ważne są cytaty z książki poświadczające własne przemyślenia na temat Zenona. Zadaniem uczniów jest stworzenie portretu Zenona Ziembiewicza, biorąc pod uwagę następujące kategorie:

  1. Zenon jako dziecko Waleria...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,