Strona główna Materiały do pracy Scenariusze lekcji Próżny żal po szkodzie? Praca z „Żoną modną” z wykorzystaniem elementów gamifikacji

Próżny żal po szkodzie? Praca z „Żoną modną” z wykorzystaniem elementów gamifikacji

Marzena Tyl
Autor: Marzena Tyl

Choć małżeństwo Piotra nie trwa długo, „czasy cukrowe” minęły. Samotny i sfrustrowany bohater potrzebuje osoby, która zrozumie i wyjaśni, co dokładnie się wydarzyło, które z postaw i cech charakteru małżonków doprowadziły do tragedii. Może to właśnie ty jesteś tą osobą... Postępuj zgodnie z instrukcją i postaraj się zmienić życie szlachcica na lepsze! Pomóż mu odzyskać miłość i radość życia!

Próżny żal po szkodzie? Praca z „Żoną modną” z wykorzystaniem elementów gamifikacji

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

Wykorzystane narzędzia TIK: https://learningapps.org/; http://mal-den-code.de/; https://www.qr-online.pl/; https://pixabay.com/pl/(źródło obrazów); https://wolnelektury.pl/ (lektura „Żona modna” online); https://www.youtube.com/watch?v=ziuCYVWZ6wQ (słuchowisko „Żona modna”); narzędzie do tworzenia tabelki z punktami, np. Excel lub Word (opcjonalnie dopuszczalna jest forma tradycyjna); smartfony z aplikacją do skanowania kodów; komputer z głośnikami i projektor (opcjonalnie – w zależności od wyboru proponowanych poniżej sposobów pracy z lekturą).

 

Wprowadzenie

XVIII-wieczne realia, obfitujący w szczegóły i archaiczny język, a ponadto typowa dla satyry deformacja, która nie od razu odbierana jest przez młodego czytelnika z przymrużeniem oka, sprawiają, że „Żona modna” Ignacego Krasickiego jest postrzegana przez uczniów jako lektura trudna. Z tego powodu jednym z celów, jakie towarzyszyły postawaniu niniejszego konspektu, było uatrakcyjnienie pracy z lekturą, która sprawia problemy. Zależało mi również na tym, by uczniowie samodzielnie odkrywali tajemnice tekstu – zarówno związane z genologią, fabułą, bohaterami, jak i budową czy puentą. Zadania są skonstruowane w ten sposób, że nie da się pominąć żadnego z tych elementów. Zaliczenie danego etapu stanowi przepustkę do kolejnego.Uczniowie pracują w niewielkich grupach – na tyle dużych, by swobodnie można było przedyskutować i wykonać zadania, ale na tyle małych, by każda osoba czuła się odpowiedzialna za efekty podejmowanych wyzwań.

Końcową część lekcji przeznaczamy na tradycyjną pogadankę z elementami wykładu i notowanie, mając na uwadze nie tylko zabawę, ale i gromadzenie materiału niezwykle cennego w czasie przygotowywania się do egzaminu ósmoklasisty.

Zadania zostały przygotowane przy użyciu Learningapps i są udostępniane uczniom za pomocą kodów QR. Konspekt zawiera gotowe narzędzia (dostępne po skorzystaniu z linków i kodów), nie stanowi natomiast instrukcji, jak je przygotować.
 

Przebieg lekcji

  1. Nauczyciel (po wykonaniu czynności organizacyjnych) dokładnie objaśnia przebieg zajęć i dzieli uczniów na grupy (do 4 osób). Wręcza każdej z grup pusty kod QR do zamalowywania w trakcie rozwiązywania zadań (wygenerowany w: http://mal-den-code.de/). Co ważne, uczniowie nie będą musieli wybierać pomiędzy cyframi do zamalowania – po wykonaniu zadania zawsze otrzymają wskazówkę, które okienka należy zaciemnić.

    

Rys. 1a. Pusty kod dla uczniów; 1b. Kod wzorcowy (informacja dla nauczyciela)

 

  1. Każda grupa otrzymuje też mały QR kod z zadaniem nr 1, ale jeszcze nic z nim nie robi.
  2. Na tablicy pojawia się duża tabelka do wpisywania wyników (przygotowana w wersji tradycyjnej lub elektronicznej). Za każde poprawnie wykonane zadanie przyznajemy uczniom 5 punktów. Za szybkość odpowiedzi można zdobyć od 1 do 5 punktów. Przykładowo: najszybciej odpowiadająca grupa otrzymuje za zadanie 10 punktów, druga grupa – 9 itd. Tabelka uzupełniana jest na bieżąco. Za każdym razem gdy uczniowie przychodzą po kolejne zadanie, nauczyciel wręcza im nowy kod i aktualizuje tabelkę.
     

Tabela 1. Miejsce do wpisywania wyników gry

 

Zadanie 1

Zadanie 2

Zadanie 3

Zadanie 4

Zadanie 5

Suma

Grupa I

 

 

 

 

 

 

Grupa II

 

 

 

 

 

 

Grupa III

 

 

 

 

 

...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,