Choć małżeństwo Piotra nie trwa długo, „czasy cukrowe” minęły. Samotny i sfrustrowany bohater potrzebuje osoby, która zrozumie i wyjaśni, co dokładnie się wydarzyło, które z postaw i cech charakteru małżonków doprowadziły do tragedii. Może to właśnie ty jesteś tą osobą... Postępuj zgodnie z instrukcją i postaraj się zmienić życie szlachcica na lepsze! Pomóż mu odzyskać miłość i radość życia!
Szkoła podstawowa
Cykl zajęć
Wykorzystane narzędzia TIK: https://learningapps.org/; http://mal-den-code.de/; https://www.qr-online.pl/; https://pixabay.com/pl/(źródło obrazów); https://wolnelektury.pl/ (lektura „Żona modna” online); https://www.youtube.com/watch?v=ziuCYVWZ6wQ (słuchowisko „Żona modna”); narzędzie do tworzenia tabelki z punktami, np. Excel lub Word (opcjonalnie dopuszczalna jest forma tradycyjna); smartfony z aplikacją do skanowania kodów; komputer z głośnikami i projektor (opcjonalnie – w zależności od wyboru proponowanych poniżej sposobów pracy z lekturą).
Wprowadzenie
XVIII-wieczne realia, obfitujący w szczegóły i archaiczny język, a ponadto typowa dla satyry deformacja, która nie od razu odbierana jest przez młodego czytelnika z przymrużeniem oka, sprawiają, że „Żona modna” Ignacego Krasickiego jest postrzegana przez uczniów jako lektura trudna. Z tego powodu jednym z celów, jakie towarzyszyły postawaniu niniejszego konspektu, było uatrakcyjnienie pracy z lekturą, która sprawia problemy. Zależało mi również na tym, by uczniowie samodzielnie odkrywali tajemnice tekstu – zarówno związane z genologią, fabułą, bohaterami, jak i budową czy puentą. Zadania są skonstruowane w ten sposób, że nie da się pominąć żadnego z tych elementów. Zaliczenie danego etapu stanowi przepustkę do kolejnego.Uczniowie pracują w niewielkich grupach – na tyle dużych, by swobodnie można było przedyskutować i wykonać zadania, ale na tyle małych, by każda osoba czuła się odpowiedzialna za efekty podejmowanych wyzwań.
Końcową część lekcji przeznaczamy na tradycyjną pogadankę z elementami wykładu i notowanie, mając na uwadze nie tylko zabawę, ale i gromadzenie materiału niezwykle cennego w czasie przygotowywania się do egzaminu ósmoklasisty.
Zadania zostały przygotowane przy użyciu Learningapps i są udostępniane uczniom za pomocą kodów QR. Konspekt zawiera gotowe narzędzia (dostępne po skorzystaniu z linków i kodów), nie stanowi natomiast instrukcji, jak je przygotować.
Przebieg lekcji
Rys. 1a. Pusty kod dla uczniów; 1b. Kod wzorcowy (informacja dla nauczyciela)
Tabela 1. Miejsce do wpisywania wyników gry
|
Zadanie 1 |
Zadanie 2 |
Zadanie 3 |
Zadanie 4 |
Zadanie 5 |
Suma |
Grupa I |
|
|
|
|
|
|
Grupa II |
|
|
|
|
|
|
Grupa III |
|
|
|
|
|
... |
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się