Scenariusz warsztatów poświęconych przygotowaniu wystawy.

Sięgnij po książkę – nie po choinkę…

Etap szkolny

Szkoła podstawowa

Dodatkowe materiały

Tak

Jednostka lekcyjna

Cykl zajęć

Cele

Przygotowanie interaktywnej wystawy (zawierającej zdjęcia i recenzje) poświęconej książkom.

Zaproponowane poniżej zajęcia są poświęcone przygotowaniu wystawy zachęcającej do wypożyczania książek. Co zrobić, aby jedni uczniowie chętnie ją wykonali, a inni równie chętnie przy niej się zatrzymali? Po pierwsze należy pozwolić, aby to uczniowie zadecydowali o tym, które dokładnie pozycje książkowe będą przedmiotem recenzji, po drugiewarto sięgnąć nie tylko po przyciągające uwagę kolorowe materiały plastyczne, ale też wykorzystać nowe – atrakcyjne dla pokolenia Z – technologie.

Zajęcia powinny odbyć się w bibliotece z dostępem do pracowni komputerowej, ale nie muszą być to warsztaty prowadzone przez bibliotekarza (choć lepszych efektów można spodziewać się w przypadku pracy z małą grupą zainteresowanych osób, które same zgłosiły się do miniprojektu). Wystawę może przygotować polonista z uczniami lub inny nauczyciel – w ramach realizacji planu wychowawczego, również uwzględniającego rozwój czytelnictwa.

Poniżej zaprezentowana została choinka z bombkami ozdobionymi kodami QR. Ma ona zachęcić uczniów do tego, by przed Bożym Narodzeniem zajrzeli do biblioteki i wypożyczyli ciekawą książkę na ferie świąteczne. Równie dobrze jednak można sobie wyobrazić kody naklejone na pisanki (Wielkanoc), lizaki (Dzień Dziecka), łódki, słońce, sprzęt sportowy (wakacje), pejzaż zimowy (ferie) czy kwiaty (wiosna)…

 

SCENARIUSZ LEKCJI

Temat zajęć: Sięgnij po książkę – nie po choinkę…

Czas trwania:

minimum 2 x 45 min

Wiek uczestników:

od 13. roku życia (ograniczenia narzucane przez niektóre narzędzia TIK – konto Google przy logowaniu do Lino czy Youtube, konto Facebook)

Miejsce:

biblioteka szkolna z pracownią komputerową

Odniesienie do podstawy programowej:

proponowane zajęcia są zgodne z celami kształcenia uwzględnionymi w podstawie programowej – obejmują kształcenie literackie i kulturowe („wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich”), językowe („kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania”), tworzenie wypowiedzi („rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu”), jak i samokształcenie („rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej”).

Kryteria sukcesu:

  • (do wyboru) przygotowuję choinkę z ozdobami/opisuję wybraną książkę z biblioteki/sprawdzam, czy recenzja nie jest plagiatem/sprawdzam błędy w recenzjach/robię zdjęcia książkom/komponuję wirtualną tablicę korkową/generuję kody QR,
  • w trakcie prac nad wystawą uczę się, na czym polega praca innych grup (w razie potrzeby sporządzam notatki).

Wykorzystane narzędzia TIK:

  • edytor tekstu,
  • poczta elektroniczna,
  • wirtualna tablica korkowa (np. http://en.linoit.com/),
  • generator kodów QR,
  • przeglądarka internetowa,
  • telefon (lub aparat fotograficzny),
  • drukarka.

Przebieg zajęć:

  1. czynności organizacyjne: powitanie, sprawdzenie obecności, wyjaśnienie zasad pracy podczas zajęć, rozdzielenie zadań (można skorzystać z wydrukowanej tabeli znajdującej się poniżej);
  2. zapisanie tematu, celów i kryteriów sukcesu (w przypadku lekcji języka polskiego);
  3. wykonanie prac plastycznych i redakcyjnych zgodnie z podziałem zadań[1] (nauczyciel występuje w roli koordynatora, oso...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,