Scenariusz warsztatów poświęconych przygotowaniu wystawy.
Szkoła podstawowa
Tak
Cykl zajęć
Przygotowanie interaktywnej wystawy (zawierającej zdjęcia i recenzje) poświęconej książkom.
Zaproponowane poniżej zajęcia są poświęcone przygotowaniu wystawy zachęcającej do wypożyczania książek. Co zrobić, aby jedni uczniowie chętnie ją wykonali, a inni równie chętnie przy niej się zatrzymali? Po pierwsze należy pozwolić, aby to uczniowie zadecydowali o tym, które dokładnie pozycje książkowe będą przedmiotem recenzji, po drugiewarto sięgnąć nie tylko po przyciągające uwagę kolorowe materiały plastyczne, ale też wykorzystać nowe – atrakcyjne dla pokolenia Z – technologie.
Zajęcia powinny odbyć się w bibliotece z dostępem do pracowni komputerowej, ale nie muszą być to warsztaty prowadzone przez bibliotekarza (choć lepszych efektów można spodziewać się w przypadku pracy z małą grupą zainteresowanych osób, które same zgłosiły się do miniprojektu). Wystawę może przygotować polonista z uczniami lub inny nauczyciel – w ramach realizacji planu wychowawczego, również uwzględniającego rozwój czytelnictwa.
Poniżej zaprezentowana została choinka z bombkami ozdobionymi kodami QR. Ma ona zachęcić uczniów do tego, by przed Bożym Narodzeniem zajrzeli do biblioteki i wypożyczyli ciekawą książkę na ferie świąteczne. Równie dobrze jednak można sobie wyobrazić kody naklejone na pisanki (Wielkanoc), lizaki (Dzień Dziecka), łódki, słońce, sprzęt sportowy (wakacje), pejzaż zimowy (ferie) czy kwiaty (wiosna)…
minimum 2 x 45 min
od 13. roku życia (ograniczenia narzucane przez niektóre narzędzia TIK – konto Google przy logowaniu do Lino czy Youtube, konto Facebook)
biblioteka szkolna z pracownią komputerową
proponowane zajęcia są zgodne z celami kształcenia uwzględnionymi w podstawie programowej – obejmują kształcenie literackie i kulturowe („wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich”), językowe („kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania”), tworzenie wypowiedzi („rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu”), jak i samokształcenie („rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej”).
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się