Scenariusz lekcji języka polskiego, dotyczącej dramatu Moliera zatytułowanego ,,Świętoszek”, z wykorzystaniem elementów wiedzy filmowej oraz nowych technologii
Podczas lekcji kształtowane i wzbogacane są wśród uczniów postawy:
- odczytywania i analizowania tekstu literackiego,
- odnajdowania archaizmów i ustalania ich znaczenia (korzystania z przypisów),
- formułowania własnych sądów dotyczących tekstu literackiego,
- odnajdywania i interpretowania najważniejszych wydarzeń pojawiających się w tekście lektury,
- przekładania sensu literalnego na język obrazów filmowych
Cele operacyjne
Uczeń na lekcji:
- rozpoznaje w tekście archaizmy,
- korzysta z przypisów i słownika, by poznać znaczenie archaicznych słów,
- wskazuje w tekście różnorodne środki wyrazu artystycznego,
- dokonuje przekładu intersemiotycznego (interpretuje słowa poprzez obraz),
- formułuje sądy, które potrafi uzasadnić.
Uczeń po lekcji potrafi:
- dokonać analizy i interpretacji omawianego tekstu,
- wskazać wydarzenia kluczowe w tekście,
- stworzyć ramowy plan wydarzeń,
- wymienić cechy gatunkowe komedii,
- wskazać i omówić wybrane archaizmy występujące w tekście.
Uczeń w czasie lekcji:
- rozumie wartość dokonywanych przekładów intersemiotycznych,
- opracowuje tekst barokowy z wykorzystaniem środowiska cyfrowego,
- dokonuje konstruktywnej oceny pracy nie tylko swojej, ale również swoich kolegów i koleżanek z klasy.
Metody i techniki dydaktyczne
burza mózgów, pogadanka heurystyczna, elementy metody projektu, feedback (elementy oceniania kształtującego)
Formy pracy
praca w parach, praca indywidualna, praca zespołowa
Środki i pomoce dydaktyczne
- karta pracy: „elementy składowe komedii”,
- ankieta: moja aktywność na zajęciach,
- quiz: co wiem o komediach Moliera?,
- ćwiczenia: zestaw ćwiczeń nawiązujących do toku lekcji,
- środowisko cyfrowe: program Windows Movie Maker, aparat lub smartfon,
- arkusze szarego papieru, kolorowe czasopisma, kreatywne druciki, niewielkie fragmenty kolorowych tkanin, mazaki,
- słowniki: „Słownik archaizmów”, „Słownik terminów literackich”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
- Zajęcia rozpoczynają się od krótkiego przypomnienia cech komedii. Na tablicy zostaje zapisane słowo „komedia” i uczniowie podają do nie...
Aby przeczytać dalszą część artykułu,
Zaloguj się