Gamifikacja to zastosowanie mechanizmów gier w nauczaniu. Podczas gamifikacji nauczyciel przenosi do struktury lekcji zasady i mechanizmy funkcjonujące w grach (mechanizmy motywacyjne i systemy organizacji pracy). Warto zwrócić uwagę na czynności, jakie refleksyjny nauczyciel powinien podjąć, aby gamifikacja była skuteczna.
Pierwsze kroki nauczyciela-gamifikatora
Zasady działania nauczyciela-gamifikatora zostały opracowane przez Agnieszkę Bilską, nauczycielkę języka angielskiego i gamifikatora-praktyka, która promuje szkołę przyjazną nowoczesnym technologiom.
Zasady podaję za:
Gamifikacja w edukacji | Agnieszka Bilska | NInA
nina.gov.pl/baza-wiedzy/gamifikacja-w-edukacji-agnieszka-bilska/
Tetrisa jako grę bardzo popularną i cenioną przez młodzież uaktywniłam dwukrotnie na lekcjach języka polskiego z zakresu kształcenia językowego:
1. na poziomie szkoły podstawowej: podczas omawiania grupy podmiotu i grupy orzeczenia - Tetris był tutaj świetnym wsparciem dydaktycznym podczas działań przygotowujących uczniów do samodzielnego wykresu zdania pojedynczego (oczywiście, było to bardzo rozbudowane zdanie pojedyncze o dużym stopniu trudności, które stanowiło wyzwanie dla uczniów);
2. na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej: wykorzystałam Tetrisa podczas dyskusji o grach językowych w stylu publicystycznym i dziennikarskim (pojawianie i znikanie elementów gry powiązałam z uaktywnianiem i rezygnacją z poszczególnych słów w leadach dziennikarskich oraz usuwaniem lub zamianą kluczowych wyrazów w tekstach publicystycznych - przedmiotem obserwacji uczniów były związane z tym przewartościowania znaczeń w analizowanych tekstach i uaktywniane gry semantyczne).
Uczniowie prezentowali bardzo otwartą postawę na wykorzystanie gry dobrze im znanej – Tetris stał się „katalizatorem” właściwych czynności dydaktycznych, a jego użycie wywołało wiele trafnych spostrzeżeń i obserwacji młodzieży.
Minecraft – podstawowe informacje o grze
Minecraft to niezwykle popularna gra typu sandbox, w której podstawowym zadaniem jest ciosanie i układanie bloków tak, aby przekształcić wygenerowany wirtualny świat, bez żadnych ograniczeń.
Świat w grze Minecraft składa się z trójwymiarowych, oteksturowanych bloków, a gracz może na początku rozgrywki określić jej tryb. Niezależnie od tego gra nie ma określonego celu i nie można w niej wygrać, choć istnieje opcjonalny system osiągnięć. Gracz sam wyznacza kierunek, w jakim będzie podążał i rozwijał zastany świat. W tym celu może on między innymi wydobywać surowce i konstruować budowle ze wspomnianych bloków. Pozostałe działania dostępne w grze obejmują eksplorację świata, tworzenie narzędzi i nowych materiałów na bazie zebranych surowców oraz pojedynki z napotkanymi postaciami, zwierzętami czy potworami, tzw. mobami, które jednak nie zawsze są wrogo nastawione do naszego bohatera. Wirtualny świat, mimo że składa się z sześciennych bloków, przypomina pod każdym względem świat realny — występuje tu cykl dobowy i zjawiska atmosferyczne, a technicznie nieograniczona mapa składa się z rozmaitych krajobrazów. Życie w grze może toczyć się zarówno na powierzchni, jak i pod ziemią.
Te i kolejne informacje szczegółowe o Minecrafcie są dostępne na stronie: Minecraft 1.9.4 - dobreprogramy; www.dobreprogramy.pl › Windows › Gry › Akcja i strzelanki
Minecraft w perspektywie edukacyjnej – propozycja lektury:
Minecraft dla edukacji: ranking, test, opinie, cena i download
www.komputerswiat.pl › Tematy
Źródło: http://www.dobreprogramy.pl/Microsoft-uruchamia-Minecrafta-dla-edukacji-jest-dostepny-takze-w-Polsce,News,69641.html
Minecrafta warto uaktywnić w działaniach umożliwiających analizę przestrzeni w przypadku następujących tekstów literackich:
Każdy nauczyciel może wzbogacić powyższe zestawienie o własne propozycje, uwzględniając realne potrzeby lekcji i zainteresowanie uczniów zagadnieniami konstrukcji przestrzeni w danym utworze literackim.
Lekcja z Minecraftem wymaga wcześniejszego przygotowania modeli wirtualnej przestrzeni przez uczniów. Aby optymalnie wykorzystać czas na lekcji na działania poświęcone analizie przestrzeni w wybranym tekście literackim nauczyciel zleca zadanie domowe:
Korzystając z narzędzi popularnej gry Minecraft, przygotuj wirtualny model przestrzeni na podstawie informacji z tekstu literackiego. Do zbudowania Twojego wyobrażonego świata wykorzystaj w maksymalny sposób wskazówki zawarte w lekturze. Przed rozpoczęciem działań z Minecraftem warto, abyś w formie pisemnej zestawił(a) kluczowe cytaty.
LEGO LOGOS to innowacyjna metoda autorstwa Jarosława Spychały, który w formie kreatywnego narzędzia dydaktycznego wprowadził do edukacji niezwykle popularne wśród dzieci i młodzieży klocki Lego.
Wiele cennych dla nauczyciela informacji jest dostępnych na stronie: www.lego-logos.pl/
Warto obejrzeć:
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się