Strona główna Metodyka Wigilia nie tylko w grudniu – omawiamy „Opowieść wigilijną” Karola Dickensa

Wigilia nie tylko w grudniu – omawiamy „Opowieść wigilijną” Karola Dickensa

Ścieżka: Alternatywne formy nauczania na lekcjach języka polskiego
Agata Zakrzewska-Okrojek
Autor: Agata Zakrzewska-Okrojek

Wigilia nie tylko w grudniu – omawiamy „Opowieść wigilijną” Karola Dickensa

Cele

  • uczeń potrafi omówić elementy świata przedstawionego;
  • uczeń rozumie znaczenie tytułu lektury – „opowieść” w kontekście treści książki;
  • uczeń potrafi opowiedzieć treść lektury szkolnej oraz napisać jej streszczenie (również w punktach);
  • uczeń potrafi napisać charakterystykę głównego bohatera „Opowieści wigilijnej” Karola Dickensa;
  • uczeń potrafi odróżnić dobre i złe zachowania oraz ich konsekwencje w kontekście wydarzeń opisanych w „Opowieści wigilijnej”.

 

PRZEBIEG LEKCJI

 

Część wstępna:

 Zadanie 1.

Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy myśli w zeszycie. Pracują w parach. Młodzież do map myśli wpisuje słowa, zwroty, formuły – wszystko to, co kojarzy się ze słowem „wigilia”. Ważne, aby kolor, którym piszą, był jeden i ten sam.

Alternatywą do tego zadania jest rozdanie uczniom karty do pracy indywidualnej lub w parach (załącznik 1).

Kolejną częścią zadania jest dopisanie, ale innym kolorem długopisu, słów i skojarzeń z przeczytaną lekturą. Uczniowie „wyciągają” wnioski: podobieństwa i różnice z mapy myśli, którą stworzyli. Jako podsumowanie wstępnych rozważań, nauczyciel rozmawia z uczniami na temat elementów świata przedstawionego. Uczniowie przygotowują notatkę w tabeli (załącznik 4).

 

Część środkowa:

 Zadanie 2.

 Zadaniem uczniów jest napisanie definicji „opowieści” i skonsultowanie ich z kolegą/koleżanką w ławce. Następnie uczniowie w parach pisemnie uzasadniają stwierdzenie, że „Opowieść wigilijna” jest opowieścią (załącznik 2).

 Zadanie 3.

Zadaniem uczniów jest stworzenie 20 pytań do treści lektury oraz planu wydarzeń wraz z odpowiedziami. Młodzież pracuje w parach lub trójkach. Do każdego z pytań należy podać jedną poprawną odpowiedź oraz trzy błędne. Nauczyciel zbiera od uczniów listy pytań i tworzy w programie kahoot.com interaktywny quiz, który dzieci rozwiążą na kolejnej lekcji, jako powtórzenie wiedzy.

 Zadanie 4.

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wydrukowanym zdjęciem starszego człowieka. Uczniowie wpisują zgromadzone słownictwo do tabeli (załącznik 5). Zadaniem uczniów jest stworzenie charakterystyki Ebenezera Scrooge’a. Najpierw dzieci koncentrują się na zebraniu odpowiedniego słownictwa według następujących kategorii:

  • wygląd zewnętrzny,
  • budowa ciała,
  • twarz,
  • włosy,
  • sposób poruszania się,
  • sposób mówienia,
  • cechy charakteru i sytuacje.

Kolejną czynnością jest przygotowanie charakterystyki bohatera (załącznik 5).

 

Zakończenie lekcji:

Zadanie 5.

Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy (załącznik 6). Zadaniem uczniów jest określenie dobrych i złych zachowań bohaterów lektury. Ważne, aby przy każdym zachowaniu młodzież napisała konsekwencje tego typu zachowań.

 

..

Aby przeczytać dalszą część artykułu,