PRZEBIEG LEKCJI
Część wstępna:
Zadanie 1.
Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy myśli w zeszycie. Pracują w parach. Młodzież do map myśli wpisuje słowa, zwroty, formuły – wszystko to, co kojarzy się ze słowem „wigilia”. Ważne, aby kolor, którym piszą, był jeden i ten sam.
Alternatywą do tego zadania jest rozdanie uczniom karty do pracy indywidualnej lub w parach (załącznik 1).
Kolejną częścią zadania jest dopisanie, ale innym kolorem długopisu, słów i skojarzeń z przeczytaną lekturą. Uczniowie „wyciągają” wnioski: podobieństwa i różnice z mapy myśli, którą stworzyli. Jako podsumowanie wstępnych rozważań, nauczyciel rozmawia z uczniami na temat elementów świata przedstawionego. Uczniowie przygotowują notatkę w tabeli (załącznik 4).
Część środkowa:
Zadanie 2.
Zadaniem uczniów jest napisanie definicji „opowieści” i skonsultowanie ich z kolegą/koleżanką w ławce. Następnie uczniowie w parach pisemnie uzasadniają stwierdzenie, że „Opowieść wigilijna” jest opowieścią (załącznik 2).
Zadanie 3.
Zadaniem uczniów jest stworzenie 20 pytań do treści lektury oraz planu wydarzeń wraz z odpowiedziami. Młodzież pracuje w parach lub trójkach. Do każdego z pytań należy podać jedną poprawną odpowiedź oraz trzy błędne. Nauczyciel zbiera od uczniów listy pytań i tworzy w programie kahoot.com interaktywny quiz, który dzieci rozwiążą na kolejnej lekcji, jako powtórzenie wiedzy.
Zadanie 4.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wydrukowanym zdjęciem starszego człowieka. Uczniowie wpisują zgromadzone słownictwo do tabeli (załącznik 5). Zadaniem uczniów jest stworzenie charakterystyki Ebenezera Scrooge’a. Najpierw dzieci koncentrują się na zebraniu odpowiedniego słownictwa według następujących kategorii:
Kolejną czynnością jest przygotowanie charakterystyki bohatera (załącznik 5).
Zakończenie lekcji:
Zadanie 5.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy (załącznik 6). Zadaniem uczniów jest określenie dobrych i złych zachowań bohaterów lektury. Ważne, aby przy każdym zachowaniu młodzież napisała konsekwencje tego typu zachowań.
Aby przeczytać dalszą część artykułu, Zaloguj się