Strona główna Metodyka Edukacja polonistyczna jako komponent świadomego uczestnictwa w życiu społecznym

Edukacja polonistyczna jako komponent świadomego uczestnictwa w życiu społecznym

Ścieżka: Kształcenie kompetencji komunikacyjnych na lekcjach języka polskiego
Agata Zakrzewska-Okrojek
Autor: Agata Zakrzewska-Okrojek

Efektywna komunikacja jest umiejętnością niesłychanie ważną, potrzebną i jakże trudną! Czasy, w których żyjemy, dostarczają nam tak dużo bodźców, że czasami trudno pamiętać o tym, co w danym momencie jest dla nas najważniejsze.

Edukacja polonistyczna jako komponent świadomego uczestnictwa w życiu społecznym

Aby komunikacja przebiegała sprawnie i skutecznie, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, między innymi o usunięciu barier komunikacyjnych. Mam wrażenie, że owych barier jest dziś zdecydowanie za dużo. Aby zdobyć uwagę rozmówcy, trzeba się czasami naprawdę sporo namęczyć. W dobie technologii i cyfryzacji można odnieść wrażenie, że niektórzy wolą rozmowę przez komunikator niż na żywo w przyjemnym zaciszu domu lub kawiarni. Skoro mamy tego świadomość, jak sobie z tym poradzić? Zrezygnować z telefonów, tabletów i laptopów? Niekoniecznie. Proponuję, aby były one elementem kontrolowanym i świadomym w procesie naszej komunikacji. Wykorzystajmy ich możliwości. Jak mówi przysłowie, będzie i wilk syty, i owca cała.

Mówiąc o użyciu technologii, mam na myśli mądre i zaplanowane przygotowanie ćwiczeń, które pomogą kształtować pracę z tekstami kultury. Zanim wprowadzimy lekturę szkolną, dajmy czas uczniom na przygotowanie krótkiego wystąpienia na temat biografii autora. Pozwólmy skorzystać z https://www.google.pl/maps, abyśmy mogli pójść na wirtualny spacer do miejsc ważnych dla poety czy pisarza. Unaocznienie tych miejsc dzięki narzędziom internetowym będzie na pewno atrakcyjnym elementem lekcji. Można poprosić uczniów, aby za pomocą programów do nagrywania, o których mogliście przeczytać wcześniej, przygotowali kilka ciekawostek o danym twórcy czy elementach świata przedstawionego utworu literackiego. Wirtualne spacery po najważniejszych muzeach w Polsce i na świecie również są obowiązkowym punktem lekcji z elementami kultury. Sztuka, bez której nie może istnieć żadna epoka literacka, również powinna być przedstawiona na lekcji w sposób atrakcyjny. Z pomocą przychodzą wirtualne fotokopie obrazów, rzeźb i innych arcydzieł. Dzięki nowym technologiom uczeń nie tylko widzi, ale może także sam włączyć się w proces uczenia się. W domowym zaciszu może przygotować quizy dla swoich rówieśników, które potem będą wspólnie rozwiązywane. Polecam wykorzystać wirtualne koło fortuny oraz jednorękiego bandytę jako maszyny losujące, ale przedtem trzeba zapoznać się z odpowiednimi stronami. Pierwsza: http://wheeldecide.com/, której tekst w okienkach można dowolnie modyfikować. Jednym kliknięciem „Click to spin” koło fortuny losuje dla ucznia pytanie. Drugie narzędzie: https://www.classtools.net/random-name-picker/ jest bardzo podobne do poprzedniego, ale zostało wzbogacone o funkcję usuwania wcześniej wylosowanego pytania, aby nie było powtórzeń. Aby to zrobić, wystarczy kliknąć „random”. Praktycznym zastosowaniem narzędzia w edukacji może być: losowanie liczb, godzin do odczytywania na głos; imion uczniów do wykonania zadań na lekcji; tematów wypowiedzi ustnych; motywów literackich do odpowiedzi; słów do odpytania. Natomiast maszyną losującą, która świetnie sprawdzi się do losowania krótkich wyrazów, na przykład imion i nazwisk, jest jednoręki bandyta, czyli strona http://www.classtools.net/education-games-php/fruit_machine. Praktyczne zastosowanie narzędzia w edukacji może być następujące: losowanie tematów do konwersacji i motywów literackich; uczniowie sami uzupełniają swoje „maszyny losujące”, wpisując skojarzenia z tematem lekcji a przy okazji tworzą bazę tematów do rozmowy.

Nauka języka polskiego to również część gramatyczno-leksykalna, często nie za bardzo lubiana wśród uczniów. Jak zatem zmienić podejście do części mowy lub części zdania? Moim sposobem jest ładne i estetyczne opakowanie, które dajemy uczniom. A o czym myślę konkretnie? O kolorowych quizach, oferowanych przez dwie niezwykle motywujące i atrakcyjne strony internetowe. Mowa o https://kahoot.com/welcomeback/ i https://www.quizalize.com/. Zatrzymajmy się na chwilę przy Kahoocie. Jest to quiz, który oferuje trzy genialne możliwości: losowanie poprawnej odpowiedzi (lub 2, 3, 4), szeregowanie odpowiedzi w kolejności od 1 do 4 oraz wyzwania domowe dla uczniów. Aby móc w pełni korzystać z platformy, namawiam do bezpłatnego zarejestrowania się w celu założenia konta. Dzięki temu zyskamy dostęp do quizów już wcześniej stworzonych przez innych użytkowników serwisu. Ważne, aby sprawdzać te quizy, kt...

Aby przeczytać dalszą część artykułu,